Het zout wordt door rivieren naar de Dode Zee gebracht. Rivieren bevatten kleine hoeveelheden van diverse mineralen: Die mineralen lossen op of slijten uit als de rivier door het landschap/rotsen stroomt.
De Dode Zee verliest steeds water door verdamping, maar het zout verdampt niet mee en blijft dus achter. Daardoor wordt de Dode Zee steeds zouter.