Boomwortels hebben twee functies. Afhankelijk hiervan kunnen de wortels wel 120 meter lang worden.

Water en voedingsstoffen
De boom zuigt met de wortels water en voedingsstoffen uit de grond. De diepte van wortelgroei hangt af van de boomsoort en de groeiomstandigheden. Als het grondwater binnen twee meter van de oppervlakte (het maaiveld) zit groeien de wortels ernaar toe. Dieper gaan ze meestal niet omdat het daar te koud is en er te weinig zuurstof zit.

Ondersteuning gewicht
Wortels hebben ook als doel het gewicht van de boom te ondersteunen. Bij sommige bomen zijn de wortels daarom veel langer. De grootste gerapporteerde diepte tot waar de wortels van een boom zijn gepenetreerd is 120 meter, van een wilde vijgenboom in Echo Caves (Zuid-Afrika).
SimonV