hoeveel water moet ik mijn calathea plant geven?

Ik heb weer een nieuwe plant gekocht een calathea van de alberthein. Ik laat mijn planten altijd dood gaan, maar nu dacht ik weer eens een nieuwe poging te wagen.

de plant is 30cm hoog heeft z'n 12 blaadjes en zit ik een potje met een diameter van 12 cm. mijn vraag: hoeveel MILLILITER water moet ik hem geven om de hoeveel dagen?

Ik heb natuurlijk al op internet gezocht. overal staat dat je het beste (matig) water moet geven om de 7 dagen.
Definitie van matig? een emmer? een koffie beker? een borrelglaasjes? ik heb werkelijk geen idee.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Natuur
6.3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De hoeveelheden die jij noemt, zijn meer dan "matig".
Om een beeld te krijgen van hoeveel ml het ongeveer moet zijn, heb ik er even een maatbeker bij moeten pakken... ik gok zo'n 30 ml.
Mijn kamerplanten geef ik 1x per week een "scheutje" water (met een bloemengieter).
Ik zou je plant overigens niet boven de cv zetten; de meeste kamerplanten houden daar niet zo van. En ook niet pal in het zonlicht, maar ook niet helemaal in de schaduw.

Antwoorden (2)

Dat valt niet precies te zeggen, het hangt van de plaats en omgevingstemperatuur af. Beproefde methode is gewoon even voelen: deze plant wil licht vochtig staan, dus niet droog maar ook niet zeiknat. Wat van belang is: de luchtvochtigheid moet hoog zijn. Zet de plant (mits hij een dichte pot heeft, anders ompot gebruiken of op verhoging zetten) in een lage brede schaal waar altijd water in moet staan. Dat verdampt dan rond de plant. Succes!
5 jaar geleden
De Calathea is afkomstig uit het vochtige tropische regenwoud, dus is het van belang dat de grond nooit droog staat. Laat je niet misleiden door de bovenlaag van de aarde. Deze kan droog lijken, maar eronder kan die wel nat zijn. Steek je vinger dus diep in de aarde en voel of de aarde eronder niet toch nat genoeg is. Deze plant krijgt namelijk snel wortelrot bij teveel water. Dit kan je zien aan bruine bladeren. Zet hem daarom altijd in een overpot en giet die leeg als er na een tijdje na het gieten nog water instaat.

Je kunt hem het beste regelmatig kleine hoeveelheden geven. In de zomer kan je het best twee keer in de week wat geven.... in de winter mag je rustig wat minder geven.
Met matig water moet je eerder denken aan zoveel water dat de aarde weer even nat is, maar niet drijfnat. Bij een kleine pot dus eerder een kopje dan een grote beker.

Wat ook van belang is bij een Calathea is de omgevingsvochtigheid. Hij heeft graag een hoge luchtvochtigheid. Als de kachel aan is in de winter is de lucht in huis erg droog. Het is daarom goed om hem af en toe een sproeibeurt te geven met een plantenspuit.
De plant blijft langer gezond, ziet er mooier uit en het werkt preventief tegen spint en ander ongedierte. Ook houdt de plant niet van veel stof op de bladeren en nevelen spoelt deze ook weer schoon. De Calathea blijft er vitaler door.