waarom blazen de vogels al om 4 uur?

delft en omstereken

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Natuur
1.9K
Castle
5 jaar geleden
Met blazen bedoel je zingen?

Antwoorden (2)

Al heel vroeg vaak al twee uur vóór zonsopkomst beginnen zanglijsters en merels te zingen, niet toevallig vogelsoorten met grote ogen. Die vangen veel licht. Daarna haken steeds meer vogels aan, waarna rond zonsopgang de zangpiek is met de meeste soorten en de hoogste activiteit.

Diverse redenen voor er juist in de vroege ochtend veel vogelzang is. (1) voor veel vogels nog te donker en koud om naar voedsel te zoeken: insecten bv zijn nog niet actief. (2) 's morgens vroeg is het vaak nog windstil en vochtig: geluid draagt dan ver en mooi gelijkmatig naar alle zijden van de zingende vogel. Maximaal effect dus; de zang geeft veel informatie over waar de vogel zich bevindt. Dat is nodig om het territorium te markeren en een partner aan te trekken, de belangrijkste functies van zang. Verder is het ook handig om allemaal tegelijk te zingen: je weet dan precies waar je buurman zit. Die buurman is voor veel vogels individueel te herkennen. Na een tijdje ken je dan je buren, en dat geeft rust: geen kapers op de kust.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
tinus1969
5 jaar geleden
Maar waarom beginnen ze dan om 4 uur? Dat is meer dan twee uur voor zonsopgang.
Omdat de vogels om 4 uur al denken dat de ochtendschemering begint; door lichtvervuiling (oa wegen en kassen in het Westland) zijn ze in verwarring.