Kun je klimop vanaf een klein gleufje langs de hele zijkant van een huis aan planten?

Ik wil graag de kale muur laten begroeien maar ben bang dat het dan gaat wortel schieten onder het huis omdat de tegels waar ik tussenin wil planten direct tegen de muur aanliggen. Of mogelijk pakt het gewoon niet vanwege te weinig ruimte voor de stekkies....?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Natuur
1.9K
Inekez1
5 jaar geleden
Als die klimop eenmaal groeit en aan je gevel hangt, kun je toch niet meer lopen op die rij tegels direct tegen de muur. Die kun je er dus net zo goed meteen uithalen om de klimop wat ruimte te geven. Geel zand eruit beetje losmaken en vermengen met wat potgrond of tuinaarde. De wortels hebben niet alleen aarde nodig, maar ook water. Dat wordt lastig als alles helemaal dichtgetegeld is.

Antwoorden (1)

Klimop groeit al in een kiertje van een centimeter tussen de tegels.
Onder de tegels groeien de wortels alle kanten op, dus ook onder je huis.
Maar de wortels groeien niet onder water.
Dus als je een beetje dikke (diepliggende) fundering hebt,gaan ze daar niet onderdoor.
Maar ook als dat anders is, wortels van klimop vernielen niet je woning.
5 jaar geleden
Ivana
5 jaar geleden
Maar op den duur gaan wel de voegen van je buitenmuur kapot, blokkelen af.
teusvh Plus
Rieneke1
5 jaar geleden
@Ivana klimop is alleen niet goed voor voegwerk wat toch al slecht is. Goed voegwerk heeft geen last van klimop.