Hoe weet elke lichaamscel afzonderlijk zijn plaats/rangschikking ten opzichte van andere cellen?

Bijv. mijn neus bestaat uit een miljoenen (miljarden?) cellen, die samen in een onderling verband mijn neus vormgeven. Bijzonder is ook dat ik net zo'n neus heb als mijn grootvader van moeders kant. Is er een overkoepelende blauwdruk volgens welke elke cel zijn plaats inneemt? Of geeft elke cel aan de naastgelegen cellen door welke plaatsen zij moet innemen? Hoe weet de laatste cel aan het eind van de reeks dat hij de laatste is?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Natuur
1.2K

Antwoorden (2)

Er vindt een vorm van communicatie plaats tussen de cellen, de zogenoemde intercellulaire communicatie.

Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Intercellulaire_communicatie vind je hierover:
"Intercellulaire communicatie(IC) is in de biologie de communicatie tussen twee of meer cellen door middel van elektrische signalen, transport van moleculen, of fysiek contact. Intercellulaire communicatie is belangrijk bij de coördinatie van cellulaire processen.

Intercellulaire communicatie kan bij cellen die naast elkaar in een endotheelweefsel liggen plaatsvinden via de zogenaamde gap junctions. Gap junctions vormen kanalen door de celmembraan heen waardoor selectief stoffen kunnen worden getransporteerd.

Communicatie tussen cellen die op grotere afstand van elkaar liggen, kan plaatsvinden doordat de ene cel stoffen uitscheidt die de andere cel detecteert door middel van receptoren. Dit worden parakriene signalen genoemd."
5 jaar geleden
Dat is een verrassend lastig vraag en het antwoord is op zijn best halfbegrepen. De vorm en groei van een meercellig lichaam (waaronder ook de vorm van je neus) wordt gestuurd door diverse genen (de zogenaamde evo-devo toolkit), waarvan de hox-genen de bekendste zijn.