Hoe koud was het gedurende de grote ijstijd?

In graden celsius

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Natuur
7.5K
TurfGraver
5 jaar geleden
Hangt er vanaf waar je was. ;)
Hier wel leuke info.
https://www.geo.vu.nl/~huik/ijstijd.html
LeonardN
5 jaar geleden
Wat bedoel je met de grote ijstijd? De laatste grote ijstijd, of de laatste glaciaal?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
- De laatste grote ijstijd, of de laatste glaciaal -
Is dezelfde periode.
De laatste koude periode was het Weichselien.
Ik heb alle drie de periodes besproken, kan @jrizal kiezen. Ik weet waar de vraag vandaan komt.
LeonardN
5 jaar geleden
Ja dat bedoel ik, ik geef twee keer dezelfde optie. Misschien kan je delen wat je weet, dat helpt anderen ook een beter antwoord te vormen.

Antwoorden (2)

Plus negen graden Celcius.

Vijf graden kouder dan dat het vandaag gemiddeld op aarde is.
http://www.exploratorium.edu/climate/primer/

Aangezien het nu 14 graden gemiddeld is is dat dus 9 graden.
https://www2.ucar.edu/climate/faq/what-average-global-temperature-now
---
Met dank aan SimonV die nog een bron aanvoert die 4 á 5 graden lager beweert:
https://www.dpg-physik.de/dpg/gliederung/ak/ake/publikationen/energiestudie_engl.pdf (pagina 3)
---
9 graden Celcius gemiddeld voor de laatste grote ijstijd, zoals net nu 14 graden Celcius gemiddeld is de laatste jaren op de aarde.
Toegevoegd op 12 augustus 2018 11:43: tekst
5 jaar geleden
SimonV
5 jaar geleden
Plus.
De aarde was toen inderdaad 4 of 5 graden Celsius kouder dan nu het geval is. Andere bron bevestigt dit:
https://www.dpg-physik.de/dpg/gliederung/ak/ake/publikationen/energiestudie_engl.pdf “In grote delen van Europa zijn fossiele ijswiggen te vinden in lagen die in de ijstijd zijn afgezet door rivieren of door de wind. Voor de vorming van ijswiggen moet de temperatuur gemiddeld over het hele jaar 4 graden onder 0 zijn.”
https://www.geo.vu.nl/~huik/ijstijd.html
Foute bron: de ijswiggentheorie is omstreden en gaat van te veel vooronderstellingen uit.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Er wordt niet naar een gemiddelde gevraagd, maar hoe koud het was.
Waarom altijd Engelse Internetpagina's als bron. Vaak worden hele gedeeltes van de bron ook nog foutief vertaald. GoeieVraag is een Nederlandse kennispagina, er zijn legio bronnen in het Nederlands.
LeonardN
5 jaar geleden
Ja en hoe anders dan een gemiddelde wil je als antwoord geven als er niks anders gezegd wordt? Een random plek en tijd op aarde pakken tijdens de bedoelde ijstijd? Een range zegt ook niks. Ik kan wel zeggen van -30 tot 30 graden, maar dat zegt niks over de periodes dat het een bepaalde temperatuur was. Het kan dan nog zowel gemiddeld 0 graden als -5 als +5 zijn. zo vat ik de vraag op: Wat was de gemiddelde temperatuur tijdens de ijstijd die ik bedoel op de gehele aarde. Waarom altijd Engelse Internetpagina's als bron.
Omdat het mag
Omdat ik altijd in het Engels mijn info opdoe als het kan, dat is meestal de originele bron en dat voorkomt dan juist foutieve vertalingen lezen
Als je een vertaalfout of interpretatiefout ziet in mijn antwoord mag je daar altijd op reageren.
De definitie van een ijstijd is de periode waarin de gemiddelde temperatuur op aarde veel lager lag dan de tijd ervoor en erna. In de geologie wordt met een ijstijd een periode bedoeld waarin op aarde gletsjers voorkomen. Daarnaast komen tijdens glacialen verschillen voor tussen koudere perioden (stadialen) en warmere (interstadialen).
Volgens het KNMI lag in de Grote IJstijden de jaargemiddelde temperatuur in West-Europa rond minimaal 15 graden. Daarna trad een stijging van de temperatuur op, vooral in de tweede helft van de twintigste eeuw. Dit gebeurde zeer waarschijnlijk mede door menselijke invloeden.

https://www.knmi.nl/kennis-en-datacentrum/uitleg/kleine-ijstijd

Het ligt eraan over welke grote ijstijd men spreekt. In de afgelopen drie miljoen jaar zijn er tussen de twintig en dertig ijstijden geweest. De laatste drie grote glacialen zijn de Elster of Minderglaciaal, de Saale of Rissglaciaal en de Weichsel of Würmglaciaal.
Eerste grote ijstijd: Elsterien tussen ca 475.000 en 410.000 jaar geleden
Voorlaatste grote ijstijd: het Saalien tussen ca 280.000 en 130.000 jaar geleden
Laatste grote ijstijd: Weichselien tussen ca 117.000 en eindigde ca 17.000 jaar geleden
Nu leven wij in een tussenijstijd.

De werkelijke temperaturen tijdens de grote ijstijd fluctueerden.
De temperatuurschommelingen waren tijdens de belangrijkste glacialen in het Pleistoceen (het Elsterien en het Saalien) wel extreem en konden variëren van -50graden Celsius in de winter tot 10graden Celsius in de zomer. De gletsjers kwamen tot in Nederland.
Hoe koud het was tijdens de grote ijstijden kan niet worden aangegeven door een bepaalde temperatuur te noemen, maar enorm koud was het niet altijd tijdens de Grote IJstijden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
"Hoe koud het was tijdens de grote ijstijden kan niet worden aangegeven door een bepaalde temperatuur te noemen, maar.....de Grote IJstijden." Oneens. Neem de gemiddelde (geschatte) temperatuur van de aarde tijdens die tijden. Zoals je nu ook kan zeggen dat de gemiddelde temperatuur van de laatste jaren rond de 14 graden over de hele aarde gemiddeld ligt. Ik neem overigens aan dat de vrager de laatste grote ijstijd bedoelt (zoals we daar eigenlijk het vaakst naar verwijzen, en "grote" om niet in de war te raken met kleine ijstijd in de middeleeuwen. Voor de zekerheid even gevraagd omdat het wel een goed punt is. Het was inderdaad niet zo dat de hele wereld een soort Antarctica was, zoals men wel eens denkt. "De werkelijke temperaturen tijdens de grote ijstijd fluctueerden."
Juist daarom is een gemiddelde temperatuur nodig van de hele aarde om een goed idee te krijgen.