Zulke grotten ontstaan door een chemisch proces.
Op aanwijzing van een aardrijkskundeleraar ben ik bij een bron gekomen, die (zoals wiki’s doen) zichzelf hier en daar herhaalt. Daarom weglatingstekens. Zo komt er hier lucht in de tekst! Maar het wordt geen holle praat. En de bron is vollediger (wéér zo’n woord).

Een holle ruimte in een berg noemen we een grot.
[...]
Zo'n berg of heuvel bestaat bijna altijd uit een kalkgesteente.
[...]
De aardkorst bestaat uit allemaal platen.
[...]
Doordat de oceanische plaat en de continentale plaat schuiven of door breuken, kan er grond boven water komen. De grond die naar boven komt, vaak in de vorm van een berg, bevat meestal kalk.
[...]
CO2 die de plant niet gebruikt, maar wel vasthoudt met zijn wortels in de aarde, kan in principe niet weg. Wanneer er echter water bij komt, gebeurt er iets bijzonders met de CO2. Water + CO2 verandert namelijk in koolzuur.
[...]
Wanneer er planten zijn en het regent of als er in de buurt van de planten een beekje, riviertje loopt, dan ontstaat er koolzuur. Dat water met koolzuur zoekt een weg de aarde in. Het zure water sijpelt steeds dieper de aarde in.
Zo komt het water met koolzuur bij allerlei lagen. Bijvoorbeeld bij de klei en natuurlijk ook bij de kalk.
De kalksteen lost op door het koolzuurhoudende water. Hierdoor ontstaan er gaten in het landschap. Deze gaten noem je dolinen. Soms worden dit heel grote gaten. Men noemt ze ook wel sinkholes.
Onder de grond zoekt het koolzuurhoudende water een weg. Soms ontstaan er watervallen onder de grond.
Op de ene plek lost het kalk sneller op dan op de andere plek. Dit ligt eraan hoe hard de kalklaag is.
[...]
Omdat kalk door het zure water wordt opgelost, komt er ruimte vrij onder de grond. Deze ruimte vult zich met lucht of met water. Een ruimte onder de grond wordt een kamer genoemd.
[...]
Grotten worden verkend en in kaart gebracht door speleologen. De speleologie is die tak van de aardwetenschappen die zich bezighoudt met de studie van grotten. Speleo is afgeleid van het Griekse woord spelaion, wat grot betekent.
Hoewel speleologie een serieuze wetenschap is, komt er bij het verkennen van grotten ook een element van sportiviteit, avontuur en moed kijken. Het verkennen van grotten, zeker als zij nog onvolledig bekend zijn, is zeker niet zonder gevaar en vereist vaardigheid en training.
Soms moeten speleologen onderaardse rivieren volgen waarbij er delen volledig onder water staan zodat een duikuitrusting noodzakelijk is.
.
Bron2
Toegevoegd op 09 juli 2018 16:31: bron, tekst
5 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Ik heb zelf ook nog een beetje verder gezocht. Ik was meer op zoek naar het type grot (lava-tunnel / uitgesleten door stromend water / kalksteengrot / ... ) Deze site op wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/Doi_Nang_Non#Caves geeft duidelijk aan dat het hier om een kalksteengrot gaat: "Tham Luang Nang Non (Thai: ถ้ำหลวงนางนอน; "Great Cave of the Sleeping Lady") is a semi-dry[a] limestone cave in the Doi Nang Non range."
En een kalksteengrot is inderdaad ontstaan op de wijze die jij beschrijft. Vandaar: beste antwoord !

Andere antwoorden (1)

Uitgesleten door eeuwenlang langs- en doorheenstromend water.