kunnen wespen en bijen in 1 nest leven?

misschien een stomme vraag, het lijkt me namelijk onwaarschijnlijk.
Maar ik zie in onze tuin een opening in de schutting waar (volgens mij althans) zowel wespen als bijen naar binnen gaan en ook weer uit komen...

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Natuur
1.9K

Het beste antwoord

Nee, dat is niet mogelijk. Die leven alleen met soortgenoten samen.

Wat wel mogelijk zou zijn is dat je een hoornaar (een grote wespensoort) een bijennest hebt zien aanvallen. Maar Europese hoornaars doen dat niet, alleen Aziatische.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
bedankt...maar kan het dan misschien zo zijn het een wespen-nest is en dat ik bijvoorbeeld zo'n ( Europese) hoornaar voor een bij heb aangezien? Ik zie namelijk toch echt verschillende "formaten" naar binnen en naar buiten komen..
Amadea
5 jaar geleden
Er is ook een formaatverschil tussen de koningin, de werksters en de mannetjes. Misschien zag je toevallig een koningin het nest binnen vliegen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
ja, dat zou ook nog kunnen..in ieder geval bedankt!