Tuurlijk. Ik herinner me uit mijn jeugd, ca. 50 jaar geleden, dat je zo kon drinken uit de beekjes in het oosten van het land. En in de slootjes in de vvenpolders keek je tot de bodem, en zag je overal in het water het wriemelen van watervlooien, torretjes, kikkers en salamanders. Door bemesting (kunstmest en overbemesting) en het gebruik van bestrijdingsmiddelen is dat grotendeels verloren gegaan. Groot probleem is ook dat er in de zomer rivierwater ingelaten moet worden, dat door de industrie en de scheepvaart ernstig is vervuild.
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik denk dat ze meer het zeewater bedoelt.
ronron1212
5 jaar geleden
Ja dat was nog eens water in de natuur @Buurmannetje in die tijd was het zee water ook nog helder.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
"in die tijd was het zee water ook nog helder."
Nou niet in Bloemendaal waar ik ben opgegroeid, daar is het zeewater altijd een troebel geweest, is ook meer een getijde dingetje. En blauw is het al helemaal niet geweest, daarvoor moet je echt 40 mijl de zee op.
Blauw water bestaat niet, het is altijd een reflexie van de blauwe lucht er boven.
Hoe helderder het water en hoe blauwer de lucht er boven hoe blauwer het water dan lijkt.