Hoe kan het dat plastic afval toch in de oceanen terecht komt?

Hoe kan het dat plastic afval ver van de kust toch uiteindelijk vaak in de oceanen en zeeën terecht komt, welke stappen begaat dit proces?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Natuur
1.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Hoe kan het dat plastic afval toch in de oceanen terecht komt"
Dat komt vooral door die kleine wezentjes die op twee beentjes lopen en het spul zelf ook produceren.
Kijktip: De prijsvechter op de VPRO(en dan met name afl 3)
https://www.vpro.nl/programmas/prijsvechter.html

Antwoorden (1)

Ongeveer tachtig procent van het oceaanafval komt van het land. Dat blijkt uit een onderzoek van het Alaska Fisheries Science Center uit 1994. Vuilnis komt in de zee terecht via rioleringen of de wind, maar ook rechtstreeks door de mens, die bijvoorbeeld zijn afval op strand achterlaat. De scheepsvaart veroorzaakt de andere twintig procent: gezonken schepen, afgescheurde visnetten en afval dat al dan niet bewust overboord gaat. Vooral visnetten zijn een groot gevaar voor zeedieren en vogels. Ook door natuurrampen zoals tsunami’s of orkanen belanden grote hoeveelheden puin in zee.