Hoe kan ik van een 40 jaar oude cactus stekken maken?

Ik heb geprobeerd een "zijtak"af te snijden en in de aarde gezet.
Soms klein beetje water. Toen ging ie dood. Helpt speciale grondsamenstelling?
Moet dat in een speciale tijd van het jaar?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Natuur
1.9K

Antwoorden (1)

Het nemen van stekken is eigenlijk niets meer dan een gedeelte van een cactus afsnijden en dit opnieuw in de aarde plaatsen. Dit afgesneden gedeelte zal dan weer wortels aanmaken en verder leven als een zelfstandige cactus.

De beste tijd om stekken te nemen is het begin van het groeiseizoen. Als je een gedeelte van een cactus afsnijdt, doe dit dan altijd met een scherp en gesteriliseerd mes. Het niet steriliseren van het mes kan leiden tot besmetting.

Laat de stek daarna goed drogen voordat je het weer in de aarde steekt om verder te groeien. Dit kan per cactus verschillen van enkele dagen tot enkele weken. Om de stek goed te drogen is het het beste om deze te plaatsen in een warme ruimte met een klein beetje luchtcirculatie.

Veel cactussen waar een stek vanaf is gesneden gaan vanzelf scheuten ontwikkelen aan de zijkant. Op een gegeven moment zal je ook deze weer als stekken kunnen afsnijden.