waarom is het in de winter niet koud met 10 graden als de zon schijnt en in de zomer wel?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Natuur
2K

Antwoorden (2)

Een deel is gewoon gewenning, in de winter zal 10 graden vaak de hoogste temperatuur zijn in een bepaalde periode, terwijl dat in de zomer de laagste temperatuur in een periode zal zijn.

Ook verwacht ik dat de luchtvochtigheid daardoor in de winter lager zal zijn dan in de zomer. En heel vochtige lucht met een lage temperatuur koelt ons lichaam sneller af dan wa drogere lucht.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit zit voor een groot deel gewoon tussen onze oren, dus in je eigen brein!
Je brein zit vol met ervaringen, maar ook verwachtingen.
In de zomer verwacht je brein, geen sneeuw en vorst en zeker geen koude.
Is het dan op een dag toch maar 10 graden, dan wordt dat ervaren als erg koud.
Echter in de winter weet onze brein dat het koud kan zijn en dan is voor de winter 10 graden lekker zacht weer.
Ook het weer er voor, is van invloed, maar ook de manier waarop we ons kleden.