Blijven spinnen 'zweven' op de thermiek of is er een andere reden dat ze niet omlaag vallen tijdens het weven?

Ik zie in mijn achtertuin een spinnendraad lopen die dwars over mijn terras gesponnen is en waaruit langzaam segmenten worden gevormd door een ijverige spin. Als hij niet door de wind verwaaid wordt, moet dit een gigantisch net worden. Ik begrijp dat hij of zij zich laat vallen met achterlating van een draad uit het achterlijf. Vervolgens klimt deze spin dan weer langs deze draad omhoog om een stukje verder hetzelfde te doen.

Ik vraag me nu af hoe de spin van de ene passiebloem naar de andere aan de overkant is kunnen komen......... de afstand is zeker 6 meter! De basisdraad loopt ook nog eens dwars over het midden en dat is op zo'n anderhalve meter hoogte. Volgens mij kunnen ze niet van het ene punt naar zo'n ver ander punt vliegen om deze basisdraad te bevestigen....heeft iemand een idee?

6 jaar geleden
in: Natuur
3.4K

Het beste antwoord

Ja, ze zweven op thermiek.
Spinnen varen mee op de wind om grote afstanden te overbruggen ('Aeronautisme'). Aan de trilhaartjes op zijn poten voelt de spin dat het gaat waaien. Zodra de wind opsteekt, spint hij een draad. Door de wind wordt de spin opgetild en de draad fungeert als parachute. Hoe langer en sterker de draad, hoe verder de spin komt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Een iets andere formulering (zonder bron) wordt hier gegeven:
"De spin, laat een dunne kleverige draad met de wind meevoeren, deze steeds langer makend. Als de draad ergens aan blijft plakken loopt zij er voorzichtig over de draad naar de andere kant onderwijl de draad versterkend met meer niet kleverig draad. Dit proces wordt herhaald tot de draad stevig genoeg is."
SimonV
6 jaar geleden
amc
6 jaar geleden
Dank je wel voor jouw reactie. Goed uitgelegd en heel begrijpelijk! Ik woon direct aan zee, dus met onze wind kan ik me dit alles levendig voorstellen en vooral 'de parachute' functie van de draad is een goede aanvulling m.b.t. het begrijpen.
SimonV
6 jaar geleden
Graag gedaan.
Voor de tweede verklaring heb ik een Engelse bron gevonden.