co2 wat is dat precies , ik bedoel er moet co2 opgeslagen worden maar is dat een vaste stof of is het gas of vloeibaar?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Natuur
1.5K

Antwoorden (1)

Koolstofdioxide (CO2) kan zowel een gas als vaste en vloeibare stof zijn.
Bij afkoeling tot −78°C gaat het gas over in een vaste stof: droogijs of koolzuursneeuw genoemd.
Als men bij 15°C de druk verhoogt tot boven de 50 bar, wordt koolstofdioxide vloeibaar.

Het is een broeikasgas dat van nature in de atmosfeer voorkomt. Menselijke activiteiten, zoals het verbranden van fossiele brandstoffen en andere processen, verhogen zijn concentratie in de atmosfeer en dragen aldus bij tot de globale opwarming van de aarde. CO2 wordt uitgestoten wanneer brandstof in grote elektriciteitscentrales, in motorvoertuigen of verwarmingssystemen wordt verbrand. Het kan ook uitgestoten worden door het verbranden van bossen of door andere industriële processen, bijvoorbeeld bij de ontginning en bewerking van grondstoffen.

Opvang en opslag van koolstofdioxide (Carbon dioxide Capture and Storage – CSS) is één van de technieken die zou gebruikt kunnen worden om de CO2-uitstoot als gevolg van menselijke activiteiten te beperken. Ze zou toegepast kunnen worden op de uitstoot van grote elektriciteitscentrales of industriële installaties.

Het procedé omvat drie belangrijke stappen:
- het opvangen van CO2 aan de bron door het af te scheiden van andere gassen afkomstig van een industrieel procedé
- het opgevangen CO2 vervoeren naar een aangepaste opslagplaats (gewoonlijk in vloeibare toestand)
- het langdurig opslaan van het CO2 uit de atmosfeer, bijvoorbeeld in ondergrondse geologische lagen, diepe oceaan of in bepaalde minerale verbindingen.
SimonV
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
CO2 kan een vaste stof of een gas zijn. Geen vloeistof.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Koolstofdioxide
SimonV
6 jaar geleden
???
Uit jouw bron: "Als men bij 15°C de druk verhoogt tot boven de 50 bar, wordt koolstofdioxide vloeibaar."
Thecis
6 jaar geleden
@reddie
https://nl.wikipedia.org/wiki/Koolstofdioxide#/media/File:Carbon_dioxide_pressure-temperature_phase_diagram.svg
CO2 kan dus heel duidelijk wél als vloeistof voorkomen.