Hoe kan bio-industrie een groot deel van de broeikasgassen veroorzaken ?

Bio-industrie zou een groot deel van de broeikasgassen veroorzaken.
Ik begrijp niet hoe dat zou kunnen.
Planten groeien en nemen CO2 , water en voedingsstoffen op en maken er onder invloed van zonlicht suiker, zetmeel en/of vet van, of een ander product om energie in op te slaan.
Dieren eten dat op, maken er poep en scheten van, gaan dood, worden weer verteerd, belanden weer in een plant etc.
Alles is één kringloop.
Er komt niets bij en er verdwijnt niets.

Hoe goed ik ook mijn best doe, ik zie op geen enkele manier dat dieren, bio industrie of vlees eten, ook maar iets kan toevoegen aan het broeikas effect.

Ik kijk uit naar een goed onderbouwd antwoord.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Natuur
1.3K
Edraket
6 jaar geleden
Het is trouwens niet wetenschappelijk bewezen dat broeikastgassen de oorzaak zijn van de temperatuurstijging op aarde. Het hele broeikastgassenverhaal is niet meer dan een hypothese. Dus een idee waarvan nog bewezen moet worden dat het juist is
paulus811
6 jaar geleden
Industrie is meer dan alleen het product zelf. Denk eens aan al die transporten die nodig zijn om de boel te vervoeren en de uitstoot die dat met zich meebrengt.

Antwoorden (1)

Het is een veel te simpele voorstelling van zaken dat planten CO2 opnemen en dat koeien die weer uitstoten zodat een neutrale kringloop ontstaat. Was het maar zo eenvoudig.

CO2 komt vooral vrij door verbruik van energie (gas, elektriciteit, diesel), dus niet door de koeien. Koeien leveren ook het broeikasgas methaan, dat geen onderdeel is van de genoemde kringloop, en een 21x zo sterk effect heeft als CO2. Ook komt het broeikasgas lachgas vrij uit de bodem door bemesting, met een effect dat zelfs 310x zo sterk bijdraagt aan het broeikaseffect. De Nederlandse landbouwsector draagt voor ongeveer tien procent bij aan de uitstoot van alle broeikasgassen in Nederland.

Het is ook geen kringloop, omdat er allerlei stoffen uit de bodem gebruikt worden voor brandstof en (het kweken van) veevoeder. Zolang die stoffen in de grond blijven zitten is het niet erg, maar als die worden omgezet in broeigasgassen en de atmosfeer in geblazen is er een kringloop maar eenrichtingsverkeer.

Toegevoegd na 2 uur:
edit: "een kringloop maar eenrichtingsverkeer" moet natuurlijk zijn "geen kringloop maar eenrichtingsverkeer"