Wat is dit voor steen?

op het strand van Texel heb ik deze steen gevonden, en nu vraag ik me af wat voor soort dit is. Hij viel op doordat er vreemd veel vliegen op af kwamen. Hij is een soort hol van binnen waar iets anders lijkt te hebben gezeten. Ruw van buiten en glanzend doorgesneden. Kan iemand mij helpen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Natuur
1.3K

Het beste antwoord

Dit is een waarschijnlijk uit keileem afkomstige vuursteen. Er worden meer van deze stenen gevonden op Texel.
http://www.debelemniet.nl/afbeeldingen2/soortvuursteen5.jpg

Vuursteen ontstaat als kiezelzuur neerslaat in kalkafzettingen. De vorming van vuursteen vindt al plaats sinds het Precambrium 3,6 miljard jaar geleden. De meeste vuursteen die in ons land voorkomt, werd gevormd in de zeebodem tijdens de Krijtperiode (± 145,5 - 66,1 miljoen jaar geleden). Een groot deel van Europa, waaronder ons land, was toen bedekt door een ondiepe tropische zee.
Over het ontstaan van vuursteen bestaat nog veel discussie onder wetenschappers. Bekend is dat vuursteen zich meestal vormt in mariene sedimenten. En natuurlijk is er voor de vorming kiezelzuur nodig. Maar tot op heden weet nog niemand waar het kiezelzuur precies vandaan komt. Wel is duidelijk dat kiezelzuur gemakkelijk vrijkomt in een kalkrijke omgeving. Het opgeloste kiezelzuur slaat neer in de ondergrond. Een belangrijke aanjager hierbij zijn graafgangen die dieren maken in de zeebodem. In deze gangen is er een verschil in korrelgrootte of chemische omstandigheden die ervoor zorgen dat het kiezelzuur kan neerslaan. Rond het eerste neergeslagen kiezelzuur zal meer kiezelzuur worden aangetrokken en neerslaan. Hierdoor ontstaan er steeds grotere concreties. Ook dit is een proces dat nog niet helemaal begrepen wordt. Er zijn banken gevonden die tot 15 km vervolgd kunnen worden.
SimonV
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
(+)
Het is moeilijk te zien, maar volgens mij heb je het bij het rechte eind !