Waar komt die streep door het cijfer nul of de letter O vandaan die soms in de media vermeld staat?

Uit Scandinavië b.v. zoals bij Bjurn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
23.6K

Het beste antwoord

Volgens mij is die ooit geïntroduceerd om het verschil tussen de letter O en het het cijfer 0 te verduidelijken. Met name handig in programmeertalen. Hij staat daarom alleen maar door het cijfer 0. Als hij door de O staat dat is het een Scandinavische letter denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Gewoon een scandinavische schrijfwijze (in het noors en deens; het zweeds gebruikt geloof ik ö). Net zoals het spaans de ñ heeft!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de 0 staat hij inderdaad om het verschil tussen o en 0 aan te geven. (heb ooit in een logfile een uur lopen zoeken naar een ontstane fout... bleek dat er ergens een 0 gebruikt werd waar het O moest zijn... niet leuk)

Verder wordt de letter ø gebruikt in het Noors, Deens en Faeroërs. Het correspondeert met de ö in het IJslands en het Zweeds. De ø wordt uitgesproken als de eu in leuk.