Tijdens de koninginnenach heb ik een fotocamera gevonden, die ik naar de rechtmatige eigenaar terug wil brengen.

Wat is de beste manier om de eigenaar op te sporen? Kan ik wat dit betreft erop vertrouwen dat de politie er iets mee doet als ik hem daarnaartoe breng, of voldoet het als ik hem zelf hou maar wel doorgeef dat ik hem heb en dat de politie contact met me opneemt als de eigenaar zich meldt? Er zijn op het internet diverse 'gevonden voorwerpen' sites, maar erg actief zijn deze niet...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Voor zover ik weet ben je niet verrplicht een gevonden voorwerp af te geven aan de politie. Je moet wel melden dat je het hebt gevonden. En je bent verplicht het te bewaren, tot de meldtermijn van de eigenaar is verstreken (drie jaar?).

Ik zou geen foto van de camera op Internet zetten en daarbij verzoeken of degene die die foto gemaakt heeft zich meldt. Dan krijg je vast een heleboel meldingen.

Je kunt beter melden: camera gevonden, aantal foto's erop. Degene die minstens één van die foto's accuraat kan beschrijven, of die een foto opstuurt van iemand waarvan ook een foto op die camera staat, moet de eigenaar zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik zou zelf even kijken of je via marktplaats de eigenaar kan vinden, of desnoods via hyves. Het is erg lastig om de rechtmatige eigenaar op te sporen, maar misschien kan je aan de hand van foto's die op de camera staan dingen herkennen of zelfs de woonplaats van de eigenaar achterhalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk wat voor foto's erop staan, kies een foto waar iets persoonlijk herkenbaars opstaat en zet die op marktplaats als gevonden.

Als er dan iemand zich meldt, dan vraag je wat voor camera het is, en als dit juist is, dan geef je hem terug en pak je 5 euro vindersloon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Probeer 'm zelf op te sporen.
De politie is allang onze beste vriend niet meer en vervult nauwelijks nog een nuttige functie in onze samenleving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp je dilemma. Helaas kun je die vraag niet rechtstreeks aan de politie stellen, zonder dat ze weten dat jij het was die gebeld heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk... De hoofdrechercheur gaat zijn baan op 't spel zetten voor een futiele fotocamera van een paar honderd euro.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Melissa: heb je wel enig idee wat de politie allemaal doet? Loop eens een dagje met ze mee, waarbij ze bijv. op een dodelijke ongeval stuiten en dan het thuisfront mogen inlichten, dan praat je wel anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Biertje:
Ja, dat is de bekende uitzondering op de regel die er altijd met de haren bij wordt gesleept.
De regel is echter dat ze er nooit zijn als je ze nodig hebt en als ze er wel zijn heb je niks aan ze.
Ik breng het voorval in herinnering dat ML onlangs noemde ivm de overlast die z'n buren bezorgen. Een goeie agent had in zo'n geval snel een oplossing gevonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk ook aan Peter die bijna werd platgereden door een automobilist, en die daarna door diezelfde automobilist werd bedreigd met "een flinke verbouwing van zijn gezicht". Dader bekend (nou ja, signalement en nummerbord), vele getuigen -- en politie vindt het niet de moeite waard om iets te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Melissa, je zegt het misschien wat ongenuanceerd, maar je hebt naar mijn mening wel gelijk. Natuurlijk zijn er nog altijd dingen die de politie doet, maar mijn jarenlange ervaring in de buurt waar ik woon leert me dat je bepaald niet datgene van ze hoeft te verwachten waar ze voor aangenomen zijn. Ik zou het als ik vraagsteller was dan ook houden bij een telefoontje naar 0900-TUIG om te melden dat je de camera hebt en dat de rechtmatige eigenaar contact kan opnemen.
Als op één foto een duidelijk herkenbaar persoon staat (normale en "nette" foto), plaats die dan bij deze vraag.

Gezien de populariteit van deze site is de kans best groot dat 1 van de GV'ers die persoon herkent en dat jou dan via een pm meedeelt.
Vervolgens kun je dan contact met die persoon opnemen en de zaak afhandelen.