Is het bestaan van helderziendheid ooit wetenschappelijk aangetoond?

Een helderziende zou dan toch lotto's kunnen winnen of rampen, aanslagen (zoals vorige week)kunnen voorspellen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Nee, helderziendheid is nooit aangetoond.

Om het aan te tonen, maakt het niet uit _hoe_ je het laat zien, _als_ je het maar laat zien. De wetenschap stelt maar een paar eisen, die mijns inziens heel redelijk zijn.

Die eisen komen voort uit de volgende gedachtengang, die er zelfs helemaal op is gericht dat helderziendheid _wel_ bestaat. De gedachtengang gaat zo:

1. Er bestaan echte helderzienden. Wij willen graag dat zij hun gaven kunnen laten zien.
2. Laten we vooral realistisch blijven: er bestaan ook oplichters. Dat zijn mensen die weten dat ze geen helderzienden zijn, maar die uit ijdelheid, of eigenbelang, of geldzucht, of welke reden dan ook, net doen alsof ze toch helderziend zijn.
3. Voor de volledigheid: er bestaan vast ook mensen die er zelf heilig van overtuigd zijn dat ze helderziend zijn, maar die het in werkelijkheid helemaal niet zijn. Ze houden zichzelf voor de gek, zonder dat ze dat in de gaten hebben.

We zoeken dus een test waar categorie 1 (echte helderzienden) voor zal slagen, en waar categorie 2 (oplichters) en categorie 3 (naievelingen) voor zal zakken.

Heel redelijke eis, toch?

De wetenschap heeft zelf een flink aantal tests bedacht en uitgevoerd. Niemand slaagde.

Sommigen zeiden dat het aan de test lag. Daarop zeiden de wetenschappers dat het de helderzienden vrij staat zelf een test te bedenken. Meestal bleven de helderzienden dan heel stil. Een enkeling heeft zich toch laten testen, met een zelfbedachte test, in samenwerking met de wetenschappers. Het resultaat was altijd negatief.

Om een lang verhaal kort te maken:

Nee, helderziendheid is nooit aangetoond. Maar de uitnodiging staat nog steeds open. Wie weet meldt zich morgen iemand die een nieuwe test bedenkt, en daar wel voor slaagt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Helaas werkt het niet zo. Er zijn inderdaad mensen die gevoelig zijn voor energien en in mijn overtuiging werkt helderziendheid als het horen van een hangende plaat die op een bepaalde plek continu hetzelfde liedje afspeelt. Sommige mensen vangen dit op maar tegelijk maakt het duidelijk dat je hier geen multimiljonair mee wordt. Met uizondering van blufpokerende israeliers.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn in het verleden voldoende zieners geweest die wat mij betreft hebben aangetoond dat helderziendheid bestaat, maar dan in de letterlijke zin van het woord: Helder Zien.
Zo wist Jules Verne ons al te vertellen over een reis naar de maan.
Voor wat de wetenschap betreft heb ik de indruk dat deze eerder probeert met alle mogelijke middelen het tegendeel te bewijzen omdat het wetenschappelijk niet aangetoond kan worden.
Dit omdat er van wordt uitgegaan dat een helderziende een orakel zou zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat 'zien' slechts één van de vijf zintuigen is. Naast helderzien, is er helderweten, heldervoelen, helderruiken en helderhoren. Maar dat bestaat buiten, tijd, plaats en nummer. Daarom is helderziendheid niet bewezen. De lotto winnen of de toekomst voorspellen... waarom wordt het altijd in verband gebracht met helderzien?

Toegevoegd op 04-05-2009 23:52:28
Ik bedoel ook: wat versta je onder helderziendheid? Waar hebben we het eigenlijk over?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helderziendheid bestaat niet, maar de ellende is dat de mensen zo graag willen dat het wel bestaat.
Daarom staan er steeds mensen op die zich voordoen als zodanig, en de mensen willen zich dan weer o zo graag laten belazeren...
Gisteren kreeg ik nog een kaartje in de bus:

HELDERZIEND MEDIUM PIETJE HUPPELDEPUP
BEL NU VOOR EEN AFSPRAAK tel.nr. XXXXXXXXXXX

Afspraak? Wat afspraak? Hij weet toch dat ik kom?
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, Hij zou het wel moeten weten ja.
Ik wil graag komen met een standpunt dat nog niet aan bot gekomen is... Waarom zou iemand die werkelijk helderziend is, dat willen bewijzen? Geef daar eens één reden voor...
Precies ik kan dat ook niet... Dus daarom sluit ik het helemaal niet uit, dat het er is, die helderziendheid...

Dus nu het antwoord voor de overijverige Moderator: Het is nog nooit wetenschappelijk aangetoond, maar daarmee is niet aangetoond dat het NIET bestaat...

Stel dat iemand via helderziendheid wel de lotto gewonnen heeft, dan spreekt hij er toch niet over en incasseert toch de jackpot en is momenteel in Verweggistan aan het rentenieren... Hij weet toch dat niemand hem met rust laat als hij erover spreekt... Zo dom is die dan toch ook weer niet... En wat moet hij dan nog bewijzen, hij heeft die jackpot toch al...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je schrijft: "Waarom zou iemand die werkelijk helderziend is, dat willen bewijzen?". Als iemand helderziend is, mogen we aannemen dat er meerdere helderzienden bestaan. Wellicht dat je gelijk hebt, en dat er vele zijn die geen behoefte hebben hun gave te bewijzen. Maar als er vele helderzienden zijn, zullen er toch altijd wel een paar zijn, die wel graag willen bewijzen wat ze kunnen. Of zouden ze een geheim kartel hebben gevormd? ;-) Daar komt bij, dat er wel degelijk redenen zijn om zo'n gave te bewijzen. Eén zo'n reden is heel direct: je kunt er de jackpot mee winnen, en dat kun je bij meerdere loterijen doen. Verder kun je er een paar prijzen mee winnen die zijn uitgeloofd voor de eerste die kan laten zien dat hij over een paranormale gave beschikt. Bij elkaar een hele hoop geld. Al gaat het je niet om dat geld, je hoeft dat geld niet voor jezelf te houden. Heb je ooit wel eens die "reclames" van hulporganisaties gezien, waarin wordt verteld voor hoe weinig geld je een Afrikaans kind van vers drinkwater kunt voorzien, of hoe weinig het kost om een dorpsschooltje te laten bouwen, of een plattelandsziekenhuisje? Ga maar eens uitrekenen: met al die jackpotten en andere prijzen kun je honderdduizenden kinderen, en hun ouders, en zelfs hun hele dorpen, uit de ellende halen. Anders gezegd: je kunt minimaal alle inwoners van de provincie Utrecht optillen uit diepe armoede, honger en ziekte, en ze een menswaardig leven geven. Is dat niet voldoende reden die jackpot te winnen? Een tweede reden is dat helderziendheid de mensheid heel veel goeds zou kunnen brengen. Echter, nu wordt er geen onderzoek naar gedaan. Er zijn geen scholen, cursussen of andere opleidingen. De expertise wordt niet geborgd, niet verspreid, niet doorgegeven. Als je met helderziendheid toch zoveel goeds zou kunnen doen, dan is het meer dan de moeite waard het even te laten zien. Dan komt dat onderzoek er vanzelf, en daar krijgen we dan een hoop inzicht van, en mogelijkheden de gave te verbeteren. Hetzelfde voor de opleidingen en de kennisborging. Ook dat komt vanzelf goed, als je je gave maar eventjes bewijst. Ik vind dit twee uiterst goede redenen om helderziendheid, als het zou bestaan, wel te bewijzen. Ik vind deze redenen zo goed, dat het in feite ronduit hufterig is als je je gave niet bewijst, en daarmee niet ten dienste stelt van de mensheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je voor je uitgebreide reactie...
Een helderziende mag zijn gave niet gebruiken voor persoonlijk gewin, doet hij dat, dan moet hij zijn gave weer inleveren, wist je dat? En voor goede doelen is ook persoonlijk gewin, wist je dat? Het feit dat je helderziend bent komt als gevolg van de afstand die je hebt tot de wereld, en dus ook alle materiële betrokkenheid, dus ook onderzoek en bewijzen en voordeel, wist je dat? En ik zie dat jij erg graag een ander wilt helpen (dat zie ik en dat meen ik echt), en juist die wil om te helpen maakt jou troebelziend, wist je dat? (troebelziend is weer zo´n verzonnen XiniX woord, maar je snapt me heel goed)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je voor je uitgebreide reactie...
Een helderziende mag zijn gave niet gebruiken voor persoonlijk gewin, doet hij dat, dan moet hij zijn gave weer inleveren, wist je dat? En voor goede doelen is ook persoonlijk gewin, wist je dat? Het feit dat je helderziend bent komt als gevolg van de afstand die je hebt tot de wereld, en dus ook alle materiële betrokkenheid, dus ook onderzoek en bewijzen en voordeel, wist je dat? En ik zie dat jij erg graag een ander wilt helpen (dat zie ik en dat meen ik echt), en juist die wil om te helpen maakt jou troebelziend, wist je dat? (troebelziend is weer zo´n verzonnen XiniX woord, maar je snapt me heel goed)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk bedacht, maar waar haal je die "kennis" vandaan? Dus hoe kom je erbij dat een helderziende zijn gave moet "inleveren" als hij die misbruikt? Inleveren, bij wie dan? Wie gaat daarover? Dat iets goeds doen als persoonlijk gewin wordt beschouwd, gaat er bij mij echt niet in. Als ik geheel belangeloos een vreemdeling vertel waar zijn hotel is, zelfs een stukje met hem meeloop - is dat dan mijn persoonlijk gewin? Wat een onzin! Zoals jij het nu beschrijft, bestaat helderziendheid alleen als het heel ver van de gewone wereld verwijderd is. Met andere woorden, als je er niets aan hebt. Tja, als je dat allemaal gelooft, dan moet je ook geloven dat er een microscopisch draakje op je rechterschouder zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je mag van me zeggen wat je wil, dat ik als een kalkoen zonder kop spreek, maar alles wat ik zeg doe ik vanuit mijn eigen ervaring, zo ook dit... Ik spreek vanuit mijn eigen ervaring...
En ik bekommer mij er ook niet om om mezelf tegen te spreken, if it happens, it happens... Inleveren aan hem die het hem verleend heeft... Je mag het allemaal onzin vinden, daarmee is het nog geen onzin, meneer... je derde alinea laat zien dat je het toch wel snapt... :-) De laatste is dan wel weer minder... groetjes van Shanti...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
blablabla
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je voor je waardevolle bijdrage...
RoelRoel
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil best geloven dat helderziendheid in jouw persoonlijke ervaring bestaat. Dat interesseert me niet. Nou ja, dat is te hard gezegd, het interesseert me wel - maar da's meer interesse in jou, in jouw belevingswereld. Mijn diepere interesse gaat uit naar de echte wereld, de wereld buiten onszelf. In die wereld is, voor zover wij hebben kunnen nagaan, geen sprake van helderziendheid. Zie het als de wolken in de blauwe lucht op een zomerse dag. Sommige mensen zien daar engelen in, die over ons waken, en die ons misschien wel nuttige dingen kunnen vertellen. In hun eigen belevingswereld zijn het dan ook echt engelen. Dat vind ik weliswaar heel interessant, ik zal blijven beweren dat het wolken zijn, die ontstaan uit waterdamp, en die bestaan uit vele ijskristalletjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik helderziende was, dan zou ik het in alle toonaarden ontkennen... Snap je me nu wel? Ben je geïnteresseerd in de werkelijke wereld, laat dan je huidige overtuigingen vallen over de wereld zoals jij die nu hebt, dat is het eerste begin. Doe je dat, dan laat je zien dat je werkelijk interesse hebt, doe je dat niet, dan waag ik het te betwijfelen of die wens een oprechte wens is... Snap je dat ook? Ik ben wel benieuwd hoeveel reacties er mogelijk zijn, jij ook?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat laatste kunnen we gewoon proberen... Goed, jij zou het ontkennen. Maar andere helderzienden hopelijk niet. Mijn overtuigingen laten vallen, dat kan ik niet. Ik kan hooguit proberen elke overtuiging als "best guess" te zien, als een "voor zover wij nu weten, maar zou best eens anders kunnen zijn". Dat probeer ik dan ook, voor zover dat psychologisch mogelijk is. Interesse uit zich bij mij door altijd de interactie aan te gaan. Heb jij andere ideeën dan ik over hoe het werkelijk zit? Leg uit, en laat zien! Ik stel me nederig en open op. Althans, dat probeer ik, en ik denk dat het me aardig lukt. Mocht iemand die mij bezig ziet anders denken: roept u maar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja ik kan het wel onderschrijven... :-) Ik kan niet voor andere helderzienden spreken... nu jij weer
Helderziendheid is beperkt tot een klein deel van het weten. Volgens mij is het maar net wat je geloofd.
Wat is het doel van een wetenschappelijk onderzoek?
Het is net zoiets als kansberekening. Een voorspelling waaraan men besluit iets te doen, komt niet uit.
Het blijft dus discutabel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rampen worden vaak weldegelijk voorspeld door zgn. helderziende. Probleem is alleen dat het op z'n zachts gezegd erg gevaarlijk is om dit aan te geven bij de Politie...

Wanneer je naar de Politie stapt met een verhaal over een op hande zijnde aanslag dan zou je minimaal over daderkennis moeten beschikken. En hier zit het concrete gevaar in. Hoe weet je wie de dader is? Aan de hand van een vage en algemene omschrijving van de dader? En hoe bepaal je het exacte tijdstip? Als je hiermee een politiebureau binnen komt dan heb je een grote kans dat je exact moet verklaren wat er gaat gebeuren...

Daarbij komen er bij de koningin honderden dreigementen per jaar binnen. Als deze allemaal even serieus genomen worden dan zitten we in een politiestaat. Er worden voortdurend risico analyses gemaakt. En op basis daarvan wordt de sterkte van beveiliging ingezet. Alleen al op het kruispunt in Apeldoorn waren al 350 agenten aanwezig van verschillende diensten. Daarbij is gericht handelen op de bewuste snelheid erg riskant op het raken van onschuldige omstanders. Als de snelheid 100 km/u was dan hebben we het over 35 meter per seconde...

En wie zegt dat helderziende nog nooit miljoenen in de lotto hebben gewonnen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen enkele reden waarom een helderziende zich zou beperken tot het voorspellen van rampen. Er is zelfs geen reden waarom een helderziende zich zou beperken tot voorspellen. Voorspellen is slechts één van de mogelijkheden om eventuele helderziendheid aan te tonen. Mag, is zeer acceptabel als bewijs. Ga je gang, de uitnodiging staat open. Maar je mag ook "zien" welke voorwerpen zich in een afgesloten kluis bevinden. Of welke tekst op een niet zichtbaar papier staat. Ook hier geldt: ga je gang, de uitnodiging staat open.
Nee, er zijn alleen wel mensen die veel mensenkennis hebben en die heel veel non verbale signalen op kunnen vangen. Als ze dan ook nog op een handige manier achter allerlei dingen komen zonder ze direct te vragen kunnen ze misbruik maken van dit talent en net doen of ze helderziend zijn / met doden kunnen praten (char).

Ik vind dit schandalige oplichterij. Vooral als het om zielige / wanhopige mensen gaat.

Derren Brown heeft bijvoorbeeld veel van deze talenten en laat op een eerlijke manier zien hoe hij het doet. (ook dezelfde dingen als char) Hij lijkt echt gedachten te kunnen lezen. Eerst werd hij nog uitgezonden op RTL maar nu natuurlijk niet meer nu al die helderziende / zesde zintuig bullshit weer "in" is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Massimo Polidoro kan dat ook. Hij doe ook allerlei "paranormale" dingen, in een mooie show. Levitatie, gedachtenlezen, lepelbuigen: hij doet het allemaal. Ray Hyman zei eens: "Once I
saw Massimo Polidoro perform one of the most extraordinary demonstrations of apparent ESP [Extra-Sensory Perception - Rotaluclac] that I ever saw. He was on the screen, on an obviously taped recording, and yet he was interacting with himself on stage, and with a live audience, and he correctly guessed a word chosen on the spot from a newspaper by a randomly chosen member of the audience". http://www.massimopolidoro.com
http://www.youtube.com/MassimoPolidoro
http://www.csicop.org/genx/polidoro/index.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Interessant! Daar moet ik als ik thuis ben me eens in gaan verdiepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kom komende vrijdag (8 mei) om 20:00 naar de aula van het Academiegebouw van de Universiteit Utrecht, Domplein 29. Daar zal Massimo Polidoro optreden. Ik zal er zelf ook zijn. Toegang € 7,50. Ik kan niet garanderen dat er nog plek is, want de belangstelling is groot.