Worden de berichten op conoleance-sites daadwerkelijk door nabestaanden gelezen?

Beetje luguber hoor, maar ik heb vaak het idee dat condoleancesites na zo'n gebeurtenis als gisteren maar gewoon een nieuw kopje plaatsen waarna de bezoekers vanzelf komen.
Komen deze online condoleances wel echt bij nabestaanden terecht, zouden deze dan uberhaupt al die reacties gaan lezen en hebben ze er eigenlijk wel behoefte aan?
http://www.condoleanceregister.com/index.php?p=nat_registered.php&id=5688988
http://www.condoleance.nl/registers/register_11304.html

Worden dat soort sites nu 'zelfstandig' geopend? of nav iemand's (nabestaande, gemeente e.d.) behoefte?

En wordt hier geld aan verdiend door zo'n site?

Zouden de registers naar nabestaanden worden gestuurd? en dan ook naar die van de dader van gisteren bijvoorbeeld?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

Het lijkt me niet dat al die berichten door de nabestaanden worden gelezen. Het kunnen er tienduizenden worden en het gros van die berichten heeft dezelfde strekking.
Wel denk ik dat het ze goed doet dat er zoveel mensen de moeite nemen een berichtje neer te tikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, om als nabestaande al die duizenden berichten te lezen, dan is dat ook veel werk. Bovendien hebben ze daar nu niet echt behoefte aan denk ik..

Het gaat om het idee dat mensen hun medeleven betuigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast bovenstaande antwoorden denk ik ook dat het voldoet aan de behoefte van veel mensen, die ergens hun medeleven willen kunnen tonen. Door bv bloemen te leggen of zo'n condoleanceregister te tekenen, kunnen mensen hun ei kwijt.