Hoe zou jij je voelen als jij het gemiste doelwit was geweest?

Het schijnt dat de aanslag gericht was op een bepaalde figuur van het koninklijk huis. Als die persoon dat te horen krijgt, hoe schuldig zou hij/zij zich dan voelen aan dit drama waar hij/zij part in feite noch deel aan heeft, maar dat wel aan zoveel mensen het leven heeft gekost?
Helpt rationeel schuld ontkennen dan nog?

Ik heb het niet over schuld hebben. Je kunt je schuldig voelen ook al weet je dat je onschuldig bent.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik zou me heel schuldig voelen. Jij was (bijv.) het doelwit. Maar in plaats van jou zijn er 7 andere doden. Dan voel je je pas rot. Sowieso voel je je al rot als je zo iets ziet gebeuren. Maar als je dan te horen krijgt dat het op jou gericht was..... Ik zo wel kunnnen janken van verdriet, medelijden en schuld gevoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Goeie vraag!

Schuld ontkennen is eigenlijk niet van toepassing. De dader is namelijk zijn baan kwijtgeraakt, en wilde zijn agressie afreageren op de koningklijke familie. Zij hebben er niet voor gezorgd dat de beste man zijn baan verloor, dus er is niemand schuldig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gebeurt vaker dat mensen die wanhopig zijn en er een einde aan maken de schuld van hun ongeluk op de buitenwereld projecteren. In hun daad slepen ze dan anderen mee om de aandacht van de wereld op hun 'onrecht' te focussen.
Je trekt je zoiets desondanks toch wel aan denk ik; dat is het wrange van die dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou me niets verbazen als er een paar praatsessies met een psycholoog voor nodig zijn om dit een plaats te geven. Zoals je al zegt, jezelf schuldig voelen en schuldig zijn zijn twee heel verschillende dingen en er zullen ongetwijfeld allerlei 'wat als'-gedachten door hun hoofd spoken.
Van natuurlijke egocentrische gedachten (wat was er gebeurd als de bus wel was geraakt, of als er bommen in de auto zaten) tot zaken rondom de beveiliging (toen Bill Clinton Rotterdam bezocht, waren toegangswegen niet afgezet met hekken, maar met verzwaarde zeecontainers, had dat geholpen?) en boven alles de waarom-vraag. Er moet toch echt iets mis zijn voor iemand zover komt door een rijendikke mensenmassa te rijden.