Mag ik in een sollicitatiebrief de waarheid zeggen?

Mag in de volgende zin in een sollicitatiebrief zetten: "Ik vind het werk helemaal niet leuk maar ik moet nu eenmaal solliciteren van het CWI". ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Niemand mag je weigeren de waarheid te zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

NEE

Zou ik niet doen, wil je een baan krijgen...

Toegevoegd op 23-04-2009 22:50:48
Ik bedoel als je de waarheid spreekt, dan krijg je toch al geen baan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Genj;

Het is natuurlijk niet verboden om dat erin te zetten, maar het lijkt me niet slim om te doen. Je weet nooit of die brief op een of ander manier iemand bij het CWI onder ogen komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt het erin zetten natuurlijk, maar dan gaat je brief natuurlijk rechtstreeks de prullenbak in en krijg je zeker geen reactie terug.
Dan heb je geen bewijs voor het cwi dat je daar gesolliciteerd hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's geen reden. Het gebeurt maar al te vaak dat je geen reactie krijgt, al stuur je een serieuze brief. Verder mag je ook telefonisch solliciteren. Ook dan heb je geen enkel bewijs dat je hebt gebeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's ook weer waar inderdaad.
Mogen wel, maar of het slim is? Als je het werk persé niet wilt, dan moet je dat doen. Maar dit zou door het CWI als tegenwerking kunnen worden aangemerkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben wel bereid het werk te doen maar vind het niet leuk, dat is alles.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel mensen doen werk dat ze niet leuk vinden. Heb je de keus om wel leuk werk te doen? Vermoedelijk niet en dat is jammer.
Strict genomen _mag_ het wel.

Maar je voldoet niet aan de plicht _serieus_ te solliciteren. Je bent namelijk verplicht alles in het werk te stellen om een baan te krijgen. Dat begint al op het moment dat je weet dat je zult afstuderen, of dat je over X maanden werkeloos zult zijn. Ook al heb je dan nog niets met CWI/UWV te maken, je bent verplicht alle mogelijke moeite te doen een baan te krijgen.

Het is zelfs nog sterker: ik was ooit in die situatie (werkeloos), maar ik was al aangenomen op een vacature. Ik zou over anderhalve maand beginnen. Ik heb het CWI gevraagd of ik die laatste zes weken toch nog moest blijven solliciteren. Hun antwoord: ja, dat moet!

Reden: het is best mogelijk dat de werkgever alsnog zegt "och, toch maar niet".

Nog zoiets: je moet minstens één sollicitatie per week doen. Stel dat je deze week vier serieuze sollicitaties doet, volgende week nul, dan weer elke week vier. Formeel gesproken wordt je uitkering dan met 25% gekort, omdat je die ene week niet aan je sollicitatieplicht hebt voldaan.

Maarreh... _waarom_ wil je "onecht" solliciteren? Heb je deze week geen vacature gevonden die je bevalt, en wil je volgende week, met nieuwe kansen, wel weer serieus bezig gaan? Of wil je echt geen baan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil wel een baan maar het gaat mij erom of ik de waarheid mag zeggen. Wat u ( en de anderen zeggen) is misschien wel waar. Maar dat betekent dan dat ik net moet doen alsof. Ik doe net of ik iets erg leuk een passend vind maar ik lieg een slag in de rondte. Vind ik eigenlijk, als het puntje bij het paaltje komt, niet juist.
Ik zou gewoon solliciteren naar een functie die je toch niet krijgt, maar wel leuk zou zijn als je die krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je moet solliciteren maar je wilt eigenlijk niet werken dan kun je het beste solliciteren naar functies waarvan jezelf weet dat je er toch niet voor in aanmerking komt.

Maar als je van jezelf al weet dat je het werk niet leuk vindt waarom dan de moeite nemen om te solliciteren?

Zoek dan naar een baan die je wel leuk vindt en stuur daar een sollicitatie brief naar toe.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar zoals de meeste zul je toch onderaan moeten beginnen en dat zal ook werk zijn wat je niet leuk vindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit mag je best in je sollisitatiebrief zetten. Als je er tenminste zeker van wilt zijn dat je niet aangenomen zal worden. Want je motivatie om bij het desbetreffende bedrijf te werken is ver te zoeken...

Hiernaast vind ik het wel typisch dat je dit vooraf kunt bepalen. Je kent het werk, noch het bedrijf...

En als je brief bij het CWI terecht komt, dan kan het best vervelend voor je uitpakken m.b.t. je WW uitkering...

Dus vooral niet doen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik neem aan dat je de brief ook bij het CWI moet laten zien toch? Dus dan kan je het er gerust inzetten en vervolgens wordt je (terecht) gekort op je uitkering. En sowieso lijkt het me dat je moet willen werken, ongeacht de functie, als je een uitkering krijgt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De twee belangrijkste zaken in je cv zijn : je laatste job en de taakomschrijving en je motivatie om de huidige job te betrachten. De rest is history.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wilt niet solliciteren, of in ieder geval niet op zo'n manier dat je werkelijk aan werk komt en zo in je eigen levensonderhoud kan voorzien?

Prima, hoeft ook niet, zelfs niet van het CWI. Lever maar in die uitkering. Of ben je er zo één die het normaal vindt dat anderen betalen voor jouw free ride?

Zelf heb ik één keer WW aangevraagd. Om die aanvraag binnen een week weer te annuleren. Ik was namelijk simpelweg bij de dichtsbijzijnde kaaswinkel (geloof me, niet mijn ideale werk) naar binnen gelopen en heb gezegd dat ik liever wilde werken dan een uitkering trekken, en bereid was dat werk naar eer, geweten en beste kunnen uit te voeren.

Dus ik zou zeggen: suck it up, zoek gewoon werk, op zo'n manier dat je ook wordt aangenomen, of dat nou je droombaan is of niet. Eérst in je eigen levensonderhoud voorzien, dán op zoek naar een leuke baan, dat is de ethische volgorde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry dan heeft u de vraag niet begrepen. Het gaat mij om de waarheid. Mag je de waarheid vertellen? De waarheid moet gewoon gezegd kunnen worden, is mijn idee. Of de conclusie moet zijn dat er mensen zijn die niet tegen de waarheid kunnen en dat geeft toch wel te denken. Maakt u over mij maar geen zorgen. De vraag was hypothetisch bedoeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In dat geval lijkt het issue mij niet of je wel of niet de waarheid schrijft, maar welke houding je aanneemt ten opzichte van werk. Als je moet solliciteren van het CWI, maar dat niet wil, is dat misschien de waarheid, maar het is ook een bar slechte, luie en egoïstische houding. Je zal dan inderdaad niet aangenomen worden als je de waarheid schrijft, maar niet omdat de lezer 'de waarheid niet aankan', maar gewoon omdat hij te slim is om zo'n egoïstische luie hond aan te nemen in plaats van iemand waar hij werkelijk iets aan heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
U haalt twee zaken door elkaar. De bereidheid om te werken en het werk leuk vinden. De bereid om te werken kan er zijn ook als je het werk niet leuk vindt. Een bekend citaat van Abraham Lincoln is - ''Mijn vader heeft mij werken geleerd; hij heeft me niet geleerd het ook prettig te vinden" Hij wilde daarmee zeggen dat dat juist de mentaliteit is om vooruit te komen.