Omdat je dan tegenstanders en medestanders creëert...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het een persoonlijks is, je mag het wel vertellen maar als je niet wilt doe je het niet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je er dan meteen bij moet vertellen hoeveel je verdient: net zo'n taboe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen kunnen je opeens op een heel andere manier bekijken als jij bijvoorbeeld op de partij stemt waar zijn heel erg op tegen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedereen mag van mij weten dat ik al 16 jaar VVD stem. Hier hangt echt geen taboe aan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op sommige verjaardagen mag er niet over politiek worden gepraat, omdat er anders geheid ruzie ontstaat.
Dit zegt genoeg over de 'emoties' die politiek kan oproepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij door een verkeerde interpretatie van het stemgeheim. Het stemgeheim houdt in dat de overheid je niet mag bespioneren wanneer je stemt, en je niet mag dwingen te vertellen op wie je hebt gestemd. Dat is noodzakelijk voor vrije verkiezingen: als de overheid kan zien wat je stemt, opent dat de mogelijkheid om je onder druk te zetten om op een bepaalde persoon/partij te stemmen.

Je hebt dus het *recht* om niet te vertellen op wie je stemt, maar geen *plicht* om het geheim te houden. Sterker nog, om politiek debat te bevorderen en ervoor te zorgen dat politiek niet alleen het feestje van de eilte in Den Haag is, vind ik het een goede zaak als mensen met elkaar in discussie gaan over op wie ze willen stemmen en waarom. Toch ken ik veel mensen die het stemgeheim interpreteren als een soort regel dat je niet over je stemgedrag *hoort* te praten. Jammer is dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk inderdaad om discussies te vermijden, om ervoor te zorgen dat mensen je niet anders bekijken.

Het leukste voorbeeld hiervan is Geert Wilders. Iedereen is tegen die man en zijn plannen, niemand wil hem stemmen, maar ondertussen krijgt hij in de (anonieme) enquêtes al wel meer dan 30 zetels toebedeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dit een oud ingebakken oorsprong heeft.
Net zo goed als dat je vroeger als protestant geen lid kon worden van een katholieke voetbalvereniging werd je om de zelfde redenen ook niet aangenomen voor een bepaalde baan.
Zelfs nu kan het je nog schaden als je er voor uitkomt voor een bepaalde partij te kiezen omdat je gelijk in een hokje wordt geplaatst.
Zo zal een werkgever die volkomen multicultureel is ingesteld niet snel iemand aannemen als deze op de PVV stemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is dat niet zo'n taboe. Alleen schamen sommigen (klein deel bevolking) zich voor hun mening en/of sommigen hebben geen zin in discussie of beledigingen. Zo kan ik me voorstellen dat velen er niet voor uit durven komen dat ze op Wilders willen stemmen.

Verder geldt er stemgeheim, om chantage te kunnen uitsluiten. Je moet dus kunnen stemmen zonder dat iemand kan zien WAT je stemt.
(Daarom is stemmen via internet ook uit den boze - je kan NIMMER controleren of er niet iemand wordt gedwongen achter de PC. En stemmen via internet was sowieso al uit den boze, vanwege allerlei technische- en veiligheidsgebreken in Windows.)