Mensen in Afrika zijn vaak heel tevreden.
Er is wel eens onderzocht wie meer tevreden is: iemand die 1000 euro verdient en hoor dat zijn collega 800 verdient, of iemand die 2000 euro verdient en hoort dat zijn collega 2200 verdient. De eerste is gelukkiger, en verdient veel minder. We zitten gewoon heel gek in elkaar wat dat betreft.

Maar als je dat weet, en je houdt er rekening mee, kan dat al veel frustratie schelen. Geniet eens van de zon, van je kinderen (of van die van een ander), van een mooie man of vrouw in je omgeving, of omdat je een ander ziet die er ook gelukkig uit ziet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Klopt helemaal... Omdat je meer en meer om je heen ziet wat je allemaal niet hebt...

goede stelling en klopt...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mensen hebben de tijd om na te denken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat komt omdat er een tekort is aan beschikbare middelen. Welvaart is dat de behoefte groter is dan het aanbod. Vandaar de ontevredenheid.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk omdat het ook gepaard gaat met een stuk indivudualisering tegelijkertijd, doordat je mensen om je heen minder nodig hebt zoeken de welvarendere mensen bewust/onbewust misschien naar opvulling en/of troost in het materialistische en minder in het sociale. Aangezien dit materialistische maar een tijdelijke troost biedt slaat de onttevredenheid toe en moeten dingen steeds groter en duurder om nog tijdelijke troost te kunnen bieden.
Zeg niet dat dit het antwoord, tis maar een mening
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat geluk niet te koop is.

Veel mensen dat als ze rijker worden, dat ze dan ook gelukkiger worden. Neem die gewone man die opeens miljonair wordt. Opeens moet hij zich gaan beveiligen, krijgt spontaan nieuwe "vrienden". Hij is opeens ontevreden, terwijl het voorheen zo lekker ging met z'n leven. Hij verlangt wel eens terug.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mensen willen steeds meer en steeds beter. Als ze in een groot huis wonen willen ze in een nog groter huis wonen. Rijden ze in een dure auto dat willen ze in een nog duurdere auto rijden. Hoe meer men zich kan verooloven hoe meer men wil. Geld maakt hebzuchtig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Veel mensen kennen de geschiedenis niet en nemen zonder veel nadenken maar aan dat alles wat is opgebouwd door eerdere generaties voor deze generatie 'verworven rechten' zijn.
Als die in gevaar komen worden ze pissig. Met die mentaliteit zouden de eerdere generaties niks hebben opgebouwd.
Kijk wat je kan opbouwen, in plaats van 'waar je recht op hebt'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een mens is pas echt tevreden als hij weinig bezit. Vroeger toen de mensen nog arm waren, waren ze tevreden met wat ze hadden en nooit ontevreden met wat ze niet hadden. Ze hadden nog geen t.v. waarop 24 uur per dag je verteld wordt wat je allemaal moet kopen om er een beetje bij te horen. En heb je geen geld, geen bezwaar, dat kun je lenen. Een auto kopen? Later betalen. Nieuwe keuken? Hier even tekenen. Maandelijks betalen? Daar even Tekenen. Vakantie, ver weg natuurlijk, even over maken( in rood staan) Wintersport? Doen, natuurlijk, je bent er hard aan toe. En voordat alles betaald is , heeft de buurman een mooiere auto, de andere was wat krap. Je nieuwe keuken heeft een ,foute kleur, en zo gedateert! Vakantie gaat naar de zuidpool, rest is al gezien! Nergens , echt nergens, zijn sommige mensen nog mee te vreden. De baas is waardeloos. het weer is al helemaal niets. De dure auto zuipt benzine. Het vacantiehuis was smerig en armoedig. 3 dagen buikgriep gehad en zo gaat het maar door. De t.v. gaat weer aan, zo'n nieuwe platte, en de aanbiedingen vliegen je weer om de oren. Alleen tevredenheid was niet in de aanbieding deze week!!!!!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
o.k.
Met geld kan je onprettige situaties vermijden. Hoe meer geld, hoe meer je het gemak ervan gebruikt; hoe lager je vermogen tot aanpassen/ ondergaan.
Je barriere verlaagt door geld, dus wordt je overgevoelig voor veel meer andere dingen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat het komt omdat men dan niet meer beseft hoe goed we het eigenlijk hebben. Het wordt te vanzelfsprekend, dat het niet meer gewaardeerd wordt.

Je gaat meestal iets pas weer meer waarderen als je het kwijt bent. Een goede gezondheid wordt des te meer gewaardeerd als je ziek bent. En geld wordt des te meer gewaardeerd als je arm bent.

Hoe meer je van iets hebt, hoe vanzelfsprekender dat je het hebt. En hoe vanzelfsprekender dat je iets hebt, hoe minder het gewaardeerd wordt..totdat je het kwijt raakt.

Het heeft alles met het je bewust zijn te maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat tegelijkertijd (daardoor) ook de verwachtingen toenemen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het antwoord zit in de zogeheten pyramide van Abraham H. Maslow besloten. Volgens deze Amerikaanse klinisch psycholoog kan een mens pas gelukkig zijn wanneer er een aantal fundamentele behoeften in zijn leven minimaal vervuld zijn.
Deze behoeften ordent hij volgens een bepaalde hiërarchie. Onderaan staat bijvoorbeeld het vervullen van lichamelijke behoeften. Hoe hoger de mens in de pyramide komt, hoe meer hij zal gaan nadenken over waarden die wij in het Westen belangrijk vinden zoals waardering, erkenning en zelfontplooiing.
Zie hier het antwoord op je vraag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat je materialistische behoeftenschaal exponenteël toeneemt bij een groter individueel inkomen en je denkt dat je daardoor gelukkiger bent maar dat is telkens opnieuw een illusie want in de quote 500 staat er altijd iemand voor jou met een groter yacht en meer huizen en meer exclusieve sportwagens.