Wat kunnen we in Nederland onder de mafia verstaan?

Dus wie / wat is de Nederlandse mafia?
En ik doel niet op de overheid...

Om aan de term 'maffia' te voldoen, moet een criminele organisatie over vier verschillende segmenten beschikken: een criminele, culturele, politieke en economische.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jammer die toevoeging van de Overheid, dat was namelijk het eerste dat er in mij opkwam.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hoe komt dat toch? Ik dacht ook meteen "Jan Peter and his gang".

Het beste antwoord

De maffia in Nederland is erg subtiel in het opgaan in de maatschappij. Het merendeel van deze maffiozen zul je vrijwel niet herkennen. Tenzij je ze natuurlijk kent als persoon...

En die jongens die sinds een paar jaar door de mand vallen en/of elkaar liqiuderen zijn maar een speld in de hooiberg. De echte grote jongens laten zich niet pakken. Dat zijn de mensen die opdracht geven en verder van niets weten als ze mogelijk ergens naar gevraagd worden. En zelfs als politie en justitie zeker zijn dat een bepaald persoon erachter zit dat ze het bewijs dan nooit rond zullen krijgen...

Deze mensen zullen hooguit opvallen door hun dure smaak voor auto's, of bepaalde merken horloges. Voor de rest zullen ze erbij lopen en zich gedragen als keurige zakenmensen die een klein bescheiden winkeltje runnen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De Hells Angels zijn denk ik een criminele organisatie, hoewel dit wel nog bewezen moet worden.
In Canada zijn ook meer dan honderd Hells Angels opgepakt wegens verdenking van moord, afpersing, drugshandel en bedreigingen.
Ik denk dat dit toch zeker in de buurt komt van maffia.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geen, ik heb niet het idee dat in de Nederlands onderwereld mensen zich druk maken of bezig houden over het politieke of culturele gebeuren. Nederlandse criminelen gaat het puur om geld. Om deze stelling kracht bij te zetten; hoe veel NL politici zijn vermoord omdat ze banden hebben/hadden met de onderwereld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zoals in elk land zijn die lui zo discreet en gehaaid , dat je zelfs niet eens beseft dat je misschien elke dag met hun in aanraking komt. Lees het boek van Gomora van journalist Saviano en bij elke bladzijde stamel je : "dit bestaat toch niet"Zelfs nu vandaag bij de schadeloosstelling van de aardbeving in Aquila zijn op vinkeslag en we praten over miljoenen euro's. Zelfs de haute couture ontsnapt niet aan hun tentakels.