Kan Amerika een Amerikaan veroordelen als hij wiet heeft gebruikt in Nederland?

Laatst een discussie over dit onderwerp. Aangezien het in nederland 'legaal' is maar in Amerika niet. Kan de Amerikaan bij terug komst nog veroordeeld worden. Niet denken aan dat het niet te bewijzen valt etc. gewoon theoretish. En graag alleen onderbouwde antwoorden, nadenken en speculeren kan ik zelf ook.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

In principe kun je in eigen land niet veroordeeld worden voor dingen die je in het buitenland doet die in eigen land verboden zijn. Vandaar bijvoorbeeld dat in sommige landen waar abortus verboden is, vrouwen naar een ander land reizen of gebruikmaken van een abortusboot om toch abortus te kunnen plegen.

Hier zijn uitzonderingen op mogelijk. Zo is het in sommige landen strafbaar om het land uit te reizen met het doel om abortus te plegen. Dan wordt je dus niet veroordeeld voor de abortus zelf, die buiten de jurisdictie van het land valt, maar voor het uitreizen met abortus als doel. En soms kun je vervolgd worden voor de handeling in het buitenland zelf, denk aan pedofielen die tegenwoordig in Nederland veroordeeld kunnen worden wegens kinderprostitutie in een ander land. En in landen zonder fatsoenlijke rechtstaat kun je natuurlijk voor van alles en nog wat veroordeeld worden.

Maar op dit moment bestaat er in de VS geen wetgeving die het bezit, verhandelen of gebruiken van verdovende middelen buiten de VS strafbaar stelt. Hoogstens kun je - als die feiten in het land in kwestie óók strafbaar zijn - hiervoor uitgeleverd worden, of als dat tussen de VS en het andere land is afgesproken, in eigen land berecht worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bedankt, naar zo'n antwoord was ik opzoek.

Andere antwoorden (6)

Nee als je reist onderwerp je je aan de de reges van je gast land. Het is hier legaal dus kan per definitie niet gestraft worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Blijkbaar niet. Michael Phelps heeft alleen een schorsing van de zwembond gekregen. Voor zover ik weet hoeft hij niet voor te komen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee en dat zou ook heel vreemd zijn. Dan zou je in duitsland een boete krijgen als je harden dan 120 rijdt op de autobaan
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
nee!
maar het blijft Amerika, daar kun je voor het minsten of geringste een proces aan je broek hebben dus ik zou het niet uitsluiten :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ter aanvulling op wat al door SuzyQ naar voren werd gebracht: daarnaast heb je ook nog eens landen (zoals België) die zich bezighouden met extraterritoriale justitie. Die (zelfs buitenlandse) personen proberen te vervolgen voor dingen die ze in het buitenland hebben gedaan en daar niet strafbaar zijn. Het gaat dan om zaken die door het vervolgende land als 'oorlogsmisdaden' worden betiteld, hoewel het land waarin ze 'gepleegd' zijn daar geheel anders over denkt.