Volgens het Groot Uitdrukkingenwoordenboek van Van Dale (2006) gaat deze zegswijze letterlijk terug op een aap die in een mouw zat. Sommige kunstenmakers verstopten vroeger namelijk een aap in hun mouw die op een bepaald moment onverwachts tevoorschijn moest komen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens het Groot Uitdrukkingenwoordenboek van Van Dale (2006) gaat deze zegswijze letterlijk terug op een aap die in een mouw zat. Sommige kunstenmakers verstopten vroeger namelijk een aap in hun mouw die op een bepaald moment onverwachts tevoorschijn moest komen.

F.A. Stoett (Nederlandsche spreekwoorden, spreekwijzen, uitdrukkingen en gezegden) vermeldt den aap in de mouw hebben (of houden) ("zijne streken, zijne slinksche oogmerken verbergen"). Volgens hem is er mogelijk een andere verklaring voor de herkomst: met aap wordt 'apen-aard' bedoeld (oftewel: 'kwajongensachtig karakter'), en met in de mouw houden 'verbergen'. Als de aap dan uit de mouw kwam, kwam iemands ware aard naar voren.

Stoett geeft ook de zegswijze den gek (het gekje) in de mouw hebben (of houden), dat hetzelfde betekende ('zijn bedoelingen verbergen'). Met de gek was hier een stok bedoeld (ook wel gekstok, zotskolf of marot(te) genoemd), die narren behendig in hun mouw wisten te verstoppen en dan plotseling tevoorschijn toverden.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De uitdrukking is waarschijnlijk ontleend aan de wijde mouwen van de goochelaars, die met een aapje reisden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het komt van goochelaars, die lieten een aapje uit hun mouw komen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als ik in een melige bui was, zou ik antwoorden: 'uit de mouw, natuurlijk' maar aangezien dat antwoord niet gericht is op het vermeerderen en verspreiden van kennis doe ik het maar niet...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
haha toch kies ik hem als beste antwoord....;-)