Als drie mensen één gebeurtenis al niet eenduidig kunnen reproduceren waarom varen dan miljarden mensen blind op één verslag van de media?

Is de media niet te machtig

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Een wereld zonder media is niet denkbaar en media zijn niet te machtig. Het is de mens die niet bij machte is goed te interpreteren; dat was vroeger zo bij de rondtrekkende bard en nu bij het internet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

De media zijn erg machtig. En, nog belangrijker: de mensen zijn te goedgelovig.

Het staat in de krant, dus is het waar. Maar niemand denkt aan de uitdrukking "hij liegt alsof het gedrukt staat"...

Ik meen dat het Charles Lindbergh (de luchtvaartpionier) was, die ooit tegen een journalist zei dat hij zo'n enorme bewondering had voor journalisten. Ze hebben een enorme kennis van zaken over een heleboel verschillende onderwerpen. Maar één ding viel Charles op: zodra het over de luchtvaart ging, haalde hij de ene fout na de andere uit de schrijfsels van de journalisten. Hoe zou dat toch komen...?

Ik heb dezelfde ervaring: zodra het gaat over een vakgebied waarop ik veel expertise heb, zie ik wat een enorme onzin er wordt geschreven.

Dat geeft toch te denken over het niveau van de artikelen over gebieden waarvan ik toevallig wat minder verstand heb...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De media is niet te machtig. Er is te veel sensatiejournalisme. De definitie van nieuws is "all the facts fit to print" Daarom moet je eerst aan crosschecks doen, achtergrond info opvragen , kritisch zijn tov elk nieuwsagentschap , heronderzoeken . Maar de snelheid waarmee nu the facts op internet komen is belangrijker als de objectieve weergave en de duiding.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En dat is nog niets, er zijn hele religies om een paar verslagen gebouwd.
Journalisme is al zo oud als de bijbel (waarschijnlijk nog ouder) als wij mensen niet na blijven denken, bronnen controleren, onszelf verdiepen in onderwerpen zijn we inderdaad zeer goedgelovig.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb hier een pagina groot artikel liggen van pagina 11 uit de Telegraaf van 1928 over de Heksenvervolging 1450 - 1750. Nu weet ik hier zelf erg veel vanaf en het verbaasd me daadwerkelijk dat het desbetreffende artikel op/met specifieke bronnen onderbouwd word...

Eén vergelijkbaar artikel stond zo'n 50 jaar later weer in de Telegraaf. Nu alleen meer gericht op Moderne Hekserij en Wicca. En ondanks het deels een interview betrof met 'Merlin Sertove' was het een van anderhalve kolom. Elke vorm van onderbouwing was weg gelaten. En het was echt een sensatiegericht artikel...

Dat de media machtig is zal ik niet ontkennen. Wat ik zo nu en dan hoor van één zeer goed bevriend journalist is dat de media toegang heeft tot informaiebronnen, waarvan het gros van mensen geen weet van hebben. Dit is natuurlijk iets waar de media op in speelt. Zij plaatsen bepaalde informatie, waarvan het gros van de mensen geen weet hebben. En dit is dan ook iets waarvan dankbaar gebruik van wordt gemaakt...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De group Conflict zong al: "power must be tested". Hoewel dat over de politie en politiek ging, geldt hetzelfde voor de media. Ze zijn zoveel autoriteit als dat je ze geeft. Sinds de oorlog in Kosovo 10 jaar geleden geloof ik geen snars meer van het 8-uur journaal, en al helemaal niet van CNN. Puur propaganda! Maar ik weet uit ervaring dat >90% van de Nederlanders het als de pure waarheid consumeert, omdat ze niet beter weten, maar ook omdat ze niet beter willen weten vaak. Want er is niets makkelijkers als iets of iemand die je verteld wie/wat goed en slecht is in deze wereld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Inderdaad, om dat ze niet beter weten. Toch zijn er tegenwoordig genoeg alternatieven. Blogs brengen vaak feiten naar voren die door de MSM worden achtergehouden omdat ze niet in hun politieke agenda lijken te passen. Eén van de redenen dat ik lang geleden gestopt ben om het NOS Journaal, Nova, Buitenhof serieus te nemen. Kosovo werd al aangehaald, maar hetzelfde geldt voor het Arabisch-Israelisch conflict, waar volstrekt éenzijdig wordt gerapporteerd, de demonisering van sommige politici en de heiligverklaring van andere.
Als je wat verder kijkt, ziet de wereld er toch anders uit dan de kokervisie die ons wordt voorgeschoteld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat mensen onmogelijk zelf al het nieuws kunnen verifieren. Helaas is het inderdaad zo dat media erg machtig zijn en imo slecht omgaan met deze macht. Berichtgeving is vaak erg selectief. Als er één dode valt in Israel wordt dat breed uit gemeten in de pers. Als in Darfur hele dorpen worden uitgemoord, hoor je daar niets over. Daardoor onstaat er een scheef beeld van wat er gebeurt in de wereld. Meestal neem ik het nieuws met een korreltje zout. Gelukkig heb je met internet in ieder geval een meer onafhankelijkere bron. Maar ook bij internet zijn weldegelijk valkuilen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Klopt helemaal. Omdat iedereen die dit fenomeen snapt de media op die manier uitbuiten...
Balkenende weet heel goed dat hij totaal fout zat in de beslissing naar Irak te trekken met het nederlandse leger. Hij forceert een pauze van 8 maanden, zogenaamd om uit te zoeken hoe het werkelijk zit (terwijl hij dat zelf als geen ander in een paar minuten en terstond kan doen) omdat hij weet dat dan iedereen het dan weer vergeten is... Zo werken de media en zo wordt het misbruikt...

Het domme volk dat achter de stem van de media aanloopt en alles gelooft wat de media ons voorspiegelen...

Recent stond er in de krant dat de VS alle geheime gevangenissen gesloten heeft, terwijl voorheen het bestaan van alle geheime gevangenissen stelselmatig en bij voortduring ontkend is. Geen enkel weldenkend mens gelooft toch zoiets...

nog een voorbeeld, waterboarding is een totaal onschuldige en veilige manier om terroristen aan het praten te krijgen... Mag ik een mens die dat beweert op zo´n plank leggen en er een beetje water opgieten? Ik hoop dat ik dan niet te ver ga en me een beetje kan inhouden...

Maar iedereen gelooft het allemaal klakkeloos voor zoete koek...

Ik kan je honderden voorbeelden geven van zulke zaken, maar doe ik maar niet (sigh)

dank je