bol voorhoofd, vaak met uitpuilende ogen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is de definitie van een appelhoofd bij een chihuahua,het is in je vraag niet duidelijk of het over een mens of dier gaat..

Fontanel

Volgens de F.C.I. standaard heeft de Chihuahua als raskenmerk een mooi rond appelhoofd, zonder of met slechts een zeer kleine fontanel zie afbeelding[A]. Een fontanel is een plaats boven op het hoofd waar meerdere schedelbeenderen samenkomen en nog niet gesloten is. Bij een Chihuahua met een extreem groot appelhoofd komt het soms voor dat op medere plaatsen op de schedel de verbening nog niet voltooid is, zie afbelding [B], ook deze worden fontanellen genoemd. Vaak gaat een extreem appelhoofd samen met een hydrocefalie, (ook wel ( "waterhoofd") genoemd) , de oorzaak van een waterhoofd is een gestoorde omloop van het hersen- en ruggenmergs vocht (liquor). In de vroegere rasstandaard was de open fontanel een raskenmerk, hetgeen gelukkig nu is veranderd. De serieuze fokkers besteden er veel aandacht om een fontanel weg te fokken . Een grote fontanel betekent immers een verzwakking van de schedel en daardoor kans op hersenletsel.Gelukkig zien we nu dat bij de meeste chihuahua’s heden ten dage geen fontanel aanwezig is of slechts een kleine fontanel.

Groeten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
de benaming word veel gebruikt in de honden shows.
Het betekend dat de hond een bol voorhoofd heeft met meestal wat uitpuilende ogen. Bij dwergrassen wil dit vaak ongewenste koptype wel eens optreden.

Een hond kan drie soorten schedels hebben:
Metacefaal: De breedte en de lengte van het hoofd verhouden zich normaal. Honden met een metacefale verhouding zijn de Golden retriever, de Duitse herder en de Berner sennenhond.
Brachicefaal: De hond heeft een korte, bijna afwezige snuit, bij een breed hoofd en een ronde scheden. Honden met een brachicefale verhouding zijn de Shi Tzu, de King Charles-spaniël en de Bostonterriër.
Dolichocefaal: De hond heeft een lang, smal hoofd met een bijna afwezige stop. Honden met een dolichocefale verhouding zijn de Barzo, Saluki en Afghaanse windhond.
Naast deze basale driedeling, kan een hond de volgende hoofden hebben:

Appelhoofd: Gewelfd en rond zoals bij de chihuahua en Tibetaanse spaniël.

Evenredig: Een evenlange schedel en voorsnuit zoals bij de Springerspaniël

Geblokt: Een vierkant hoofd zoals bij de Amerikaanse bulterriër en bij de Staffordshire-bulterriër.

Droog: Zonder huidplooien en uitstekende botten of spiermassa's, zoals bij de Golden retriever.

Eivormig: Krachtig, diep hoofd met een gewelfde neus zoals bij de Bulterriër.

Vosachtig: een spitse, korte snuit met puntige oren zoals bij de Japanse spits en Shiba.

Otter: een brede, vlakke schedel en een korte sterke voorsnuit zoals een Borderterriër.

Peervormig: Smalle, ronde schedel, smal toelopende kaken en het uitblijven van een stop, zoals bij de Bedlington terriër.

Rechthoekig: Een licht gewelfd hoofd dat van de ogen naar de oren toe licht versmald, zoals bij de West Highland white terriër.

mvg