Mijn hoofd op jouw schouders?

Een slachtoffer van een verkeersongeval dat van nek tot tenen is verlamd. Een kankerpatiënt die door zijn arts is opgegeven, maar nog geen uitzaaiingen in het hoofd heeft. De Amerikaanse prof. dr. Robert J. White is ervan overtuigd dat hij deze mensen kan helpen met een hoofdtransplantatie, waarbij de patiënt het lichaam krijgt van een hersendode. "De ingreep is technisch mogelijk. Mijn team is er klaar voor. Binnen vijftig jaar is hoofdtransplantatie net zo gewoon als een niertransplantatie vandaag de dag", beweert hij stellig.

Wat vinden jullie hiervan?

bron: http://www.refdag.nl/artikel/1301971/quotMijn+hoofd+op+jouw+schoudersquot+.html

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

'T zal ongetwijfeld wel eens mis gaan de eerste keren. Na een lange tijd van tegenstribbelende poltici en (actie)groepen zal 't langzaam steeds vaker gebeuren en na een lange tijd zal men 't steeds normaler gaan vinden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sensatiezucht van deze man
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eng idee. Ik snap het wel. Maar je bent dan naar mijn idee toch niet meer jezelf. Als de zieke het zelf graag wil, de naaste familie het ermee eens is. En de familie van de hersendode er ook mee akkoord kan gaan, dan zou het best mogelijk zijn.
Maar als je dit graag wil, moet je het wel zeker willen, want je wil niet als het ware 'gevangen zitten in het lichaam van een ander'. Het moet wel goed voelen.
En de mensen (vrienden/familie) eromheen, moeten het ermee eens zijn omdat hij anders alsnog problemen krijgt in zijn sociale leven.
Moeilijke kwestie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
onvoorstelbaar nu nog, maar wie weet ?????
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tamelijk bizar eerlijk gezegd. Ligt een hersentransplantatie niet meer voor de hand of is die "ingewikkelder"?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zet mijn hoofd maar op dat lichaam van een playmate! Weet ik tenminste dat mocht mijn hoofd na 2 dagen afgestoten zijn dan ben ik gelukkig gestorven
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ethisch onverantwoord. Bovendien veel problemen met je ID kaart.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
en wie blijft er dan leven? Ik bedoel onder welke naam gaat hij door? En bij wie gaat hij wonen? bij de familie van het lichaam of het hoofd....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind dit ethisch niet verantwoord. Stel je voor: Iemand is hersendood en zijn/haar hoofd wordt op iemands anders schouders geplaatst dan ziet die er dus uit als diegene die hersendood was. Nu komt bijv. de parner, het kind of zus van de "hersendode" deze persoon tegen. Wat dan? Wat doet dit met deze mensen? Dit kan toch niet!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een hand een ogen zijn veel minder direct herkenbaar.
klopt geen bal van de eerste paar zinnen, 1 van nek tot tenen verlamd = nutteloos lichaam en 1 die kanker in zn lichaam heeft = nutteloos lichaam. en daarna spreek je van iemand die hersendood is. Hebben we het nou over 2 of 3 personen.
Anyway, de komende 50 jaar is dit echt nog niet mogelijk, de zenuw verbindingen tussen hoofd en nek zijn er nog wel even een paar miljard meer dan we gewend zijn te transplanteren.
Daar komt bij dat de gene die hersendood is 1: een euthanasie verklaring 2: geheel donor moet zijn. Want die is niets meer dan een donor voor de gene met kanker.
Ik zou het niet doen, maarja vast wel een paar mensen die het wel zouden doen.