Is het waar dat wanneer wij ouder worden we vanzelf weer in onze moedertaal gaan spreken?

Ik herinner me dat ik vroeger een keer een programma heb gekeken over Nederlanders in Australie die op een wat oudere leeftijd het Engels begonnen te vergeten en enkel nog Nederlands konden spreken. Maar ik probeerde hier net wat artikelen over te googelen maar kan niks vinden.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (4)

Waarschijnlijk wel, omdat je korte geheugen minder wordt en je veel dingen herinnert van vroeger. Tenminste dat heb ik mij wel eens laten vertellen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bij het ouder worden gaat het verleden steeds belangrijker worden. Wat het laatste is bijgeleerd en ervaren is het eerste vergeten. Zeker op hoge leeftijd blijft er vaak van het geheugen vrijwel alleen de herinneringen over uit het verleden, dus ook de vreemde of andere taal. Vreemd genoeg is dat niet bij alle oude mensen zo, bij sommige blijft het geheugen volkomen in takt , terwijl andere alleen nog hun prille jeugd herrinneren. Ervaringen en indrukken worden in onze jeugd anders opgeslagen in onze hersenen en maken vaak ook meer indruk dan op latere leeftijd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
I don't know....
Ik ben al zo lang vergeetachtig als ik mij kan herrinneren:)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Interessante vraag...
Mijn moeder is duitse. Zij is samen met haar man naar nederland gekomen om zich hier te vestigen, maar al die tijd heeft zij zich vastgehouden aan haar wortels. Nu mijn vader overleden is trekt zij zich vanzelf meer richting haar overgebleven familie. Daarnaast kijkt ze uitsluitend duitse tv en leest ze duitse bladen. Ik merk bij haar dat haar nederlands steeds meer achteruit gaat en er steeds meer duits inkruipt.... Het zou kunnen....misschien een verlangen naar vroeger, vergeetachtigheid....