Dat is toch een quote van Lucebert?
Ik kan niets verzinnen dat waarde heeft en niet weerloos is...
(nou zegt dat natuurlijk niet alles..)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In filosofisch opzicht; mensen zijn toch ook van waarde? Zijn die weerloos dan?
Deze regel is inderdaad van de dichter Lucebert, uit het gedicht De zeer oude zingt, uit 1974. Het staat overigens ook op een gebouw in Rotterdam geloof ik...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vind het een mooie zin en ja, alles dat waarde voor je heeft is mijns inziens kwetsbaar.

Je zult de dingen die je lief zijn een leven lang moeten verdedigen en zelfs als je daarin goeddeels slaagt kan dat beschermde en fragiele houvast je zomaar uit handen gerukt worden.

Het leven is geen biertje met suiker en je ergens aan hechten betekent tevens het risico lopen het weer kwijt te raken.

Geen kruid is er gewassen tegen het monster dan neemt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja. Het is weerloos door de waarde die wij er aan hechten. Wij hebben verdriet door de teloorgang, die gegarandeerd komt. Teloorgang door vergankelijkheid, door moedwillig geweld, door, you name it...

Alles van waarde is zeker weerloos. Zaak om zeer zorgvuldig te waarderen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, niet alles. Mijn partner en kinderen zijn voor mij van grote waarde, maar zijn absoluut niet weerloos. Ik ben door de waarde die ik aan hen toe ken, wel te kwetsen.
(Er zijn natuurlijk wel dingen van waarde die weerloos zijn, maar in de vraag wordt "alles" gesteld.)