Waarom geloven mensen in een antiek boek van honderden jaren oud?

Wat voor die tijd al vaak is doorverteld en dus in alle waarschijnlijkheid onjuist is. Met verhalen die gewoon niet KUNNEN kloppen (pratende slangen ed) En waarom lopen mensen tegenwoordig niet meer over water en alleen toen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Omdat kinderen vanaf de geboorte al geïndoctrineerd worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Mensen willen alles kunnen verklaren, zo zitten we in elkaar. Vroeger door middel van godsdienst, tegenwoordig steeds meer door middel van onze technologie. Dat is misschien ook één van de redenen dat steeds minder mensen godsdienstig zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wie waar in gelooft, mag hij/zij zelf weten. Veel mensen hebben veel houvast aan hun geloof. Jij mag ook geloven wat jij wilt, respecteer dit ook van je medemens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zeg ook niet dat ik het niet respecteer, ik stel hier alleen een vraag
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
en je hoeft niet altijd iedereen zijn geloof te respecteren, soms kan je gewoon bewijzen dat hetgene waarin hij/zij gelooft totale waanzin is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
met dherre eens
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vind het eigenlijk maar een raar idee, dat iedereen elkaar altijd aanmoedigt om te geloven wat je wilt. Kun je niet beter geloven wat geloofwaardig is, in plaats van wat je graag wilt geloven? Ik zou zelf bijvoorbeeld graag willen geloven dat iedereen die me tegenspreekt dom is en het niet snapt. Maar als ik daar aan toegeef kan niemand me ooit meer overtuigen dat ik er soms gewoon naast zit. Het lijkt me niet erg verstandig om te geloven wat ik wil.
Sorry dat ik het zeg, maar blijkbaar heb je geen idee waar je het over hebt, ik ben met het geloof in god opgevoed, maar heb besloten dat ik er niet in geloof.

Hetgeen wat je vraagt is al meerdere keren in dezelfde context gevraagt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De Bijbel is net zo "toevallig"dan als je al de lettertjes van een telefoonboek omhoog zou gooien en dat die dan, zonder mankeren, in de juiste volgorde en alfabetisch op de grond zouden vallen.
De Bijbel is het door God geïnspireerde woord en geeft (oa) aan hoe God in verschillende situaties omgaat met de mensen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een boek dat al eeuwen meegaat en gekoesterd wordt door een grote groep mensen zal meer zijn dan een toevallige combinatie van verhalen, woorden of letters.

De inhoud zal een basale, oer/fundamentele (al dan niet letterlijke) waarheid / maatstaf zijn voor die groep mensen, waaraan zij hun leven(s overtuiging), normen en waarden toetsen.

Geloven is dus op meerdere manieren op te vatten: als iets voor letterlijk nemen, of een interpretatie van het geschrevene beschouwen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat het boek dat ter spraken kan komen best eens waar kan zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja de sprookjes van hans andersen ook! wat is dit nou voor een antwoord die nergens op gebasseerd is
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat lijkt me niet.
De Bijbel verhaalt over mensen die in zoutpilaren veranderen, water dat in wijn verandert, zeeën die zich in tweeën splijten, blinden en manken die genezen worden door een aanraking, een man die sterft en weer tot leven komt, en zo nog wel een paar dingen. Allemaal dingen waarvan alles op de wereld erop wijst dat ze compleet onmogelijk zijn.
Geloof je werkelijk dat zo'n boek het voordeel van de twijfel verdient?
Mensen geloven in dat boek omdat ze dat jaar in jaar uit is ingepeperd door hun ouders en de kerk. Het is een zeer effectieve manier van indoctrinatie die ertoe leidt dat weldenkende mensen gaan geloven in pratende slangen en boten waar twee stuks van alle diersoorten van de wereld op passen.