Dat is een denkbeeld, en meerdere denkbeelden aan elkaar is een paradigma. Bijvoorbeeld hoe je een bepaalde plant noemt. Ik noem dat een rode plant, terwijl iemand anders het een roos noemt. Zijn of haar dogma van planten is anders dan de mijne.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een dogma (Grieks: δόγμα, meervoud: δόγματα) is een verzameling doctrines of leringen die als autoriteit wordt erkend door een religie, ideologie of andere organisatie. Een dogma is een fundamenteel concept ter onderbouwing van een gedachtegoed, daarom wordt de aanhanger van dit gedachtegoed verwacht er niet van af te wijken en het nooit te betwisten of te betwijfelen.

Dogma
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken

Dogma kan meerdere betekenissen hebben. Zie:

* Dogma (algemeen)
* Dogma (christendom) voor de christelijke geloofsdogma's.
* Dogma (film) voor de film van Kevin Smith.
* Dogma 95 voor het Deense filmgenre.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een voorschrift dat wordt opgelegd door een hogere instantie (wordt meestal gebruikt in een stelling over geloof).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
grondbeginsel
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een dogma is een verzameling doctrines of leringen die als autoriteit wordt erkend door een religie, ideologie of andere organisatie.