Waarom snappen mensen niet het verschil tussen een voorspelling en een wens?

Een aantal maanden geleden kwam hier de vraag: "Wat voor nieuws voorspel jij dat de aankomende week gaat gebeuren". Ik antwoordde erop dat ik voorspelde dat er een vliegtuig zou neerstorten en dat niemand het zou overleven. Die "voorspelling" leverde me toen behoorlijk wat duimpjes omlaag op; alsof ik zou WILLEN dat dat ging gebeuren ofzo. Als mensen je een voorspelling voor iets vragen, waarom denken mensen dan zo vaak dat je ook WIL dat die voorspelling uitkomt?

Als mensen mij bijvoorbeeld vragen: "Wat wordt de uitslag van Nederland-Italië (bij het voetbal)" en ik zeg: "Ik denk dat het 1-2 wordt", reageren mensen vaak met de zin: "wil je niet dat Nederland wint dan"?
Die reactie is toch onzin? Mensen vragen een voorspelling; geen wens. Waarom denken mensen dan zo vaak dat je dan ook wil dat die voorspelling uitkomt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (12)

Je hebt gelijk. Maar je snapt wel dat, dat een hoop discussie losmaakt. Vind ook niet dat ze dan masaal met minnetjes gaan gooien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mensen hebben snel een anti reactie op slecht nieuws of wat daar ook maar op lijkt. net als de boodschapper van het slechte nieuws die de klappen vangt. mensen zijn in die helaas soms nogal primair, dus als je onheil voorspelt horen mensen iets wat ze niet leuk vinden en gaan ze ongenuanceerd tegensputteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch zit er een addertje onder het gras, want met je voorspelling wil je wel dat je de waarheid spreekt, dus er is voorkeur voor spreken van waarheid en dat is alleen maar waar als je voorspelling uikomt... Zie je dat?
Dus met het willen spreken van de waarheid, wil je intrinsiek dat dat wat je voorspelt toch als het even kan, uitkomt... :-)

Toegevoegd na 3 uur:
Sommige zaken kun je voorspellen omdat er wetten aan ten grondslag liggen, ken jij die wetten en een ander niet, dan kun jij een prima waarzegger zijn, alleen al omdat jij die wetten kent en die ander niet...
Zo ook met die geprognotiseerde giep-epidemie, dat is iets waar kenners de feiten van weten... Dat is geen voorspelling maar een extrapolatie van gegevens... Het kan wat eerder of wat later optreden, maar het gebeurt...

De wens is de vader van de gedachte is: Als je honger hebt, zie je geen kip lopen, maar twee halve hanen... Als je snapt wat ik ermee bedoel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het idee 'onheil afroepen' is in Nederland heel sterk. hoewel iedereen zegt niet bijgelovig te zijn, zullen veel mensen roepen 'Zeg dat nou niet!' als je bv zegt 'Goh, wat een mooi weer, ik had gedacht dat het zou gaan regenen'. 'Men' is blijkbaar overtuigd dat het maken van een opmerking het nootlot al afroept. En als je er niet over praat het niet gebeurt.

Het minnen gebeurt hier helaas als men het niet eens is met een anwoord, en niet alleen als het geen antwoord is op de vraag. Dit is heel duidelijk als het om een meningsvraag gaat, zoals wat / waarom / wanneer denk je dat ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de wens is de vader van de gedachte en de voorspelling is de moeder van de helderziendheid....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat geldt ook voor politieke voorspellingen. Als jij verwacht dat een bepaalde partij veel stemmen gaat krijgen en die voorspelling hier uit, dan zullen de gv'ers die niets met die partij hebben massaal minduimpjes uit gaan delen, terwijl jij het alleen maar verwacht en voorspelt.
En dat geldt ook voor voetbaluitslagen. Als jij voorspelt dat psv van Ajax gaat winnen, dan ben je gelijk een psv'er, terwijl je net zo goed voor Feijenoord kan zijn. Maar zo werkt 't nu eenmaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen geloven niet in voorspellingen, tenminste dat beweren ze vaak, dus maken mensen ervan dat jij degene bent die wat je voorspelt ook wenst. Ze kunnen zich namelijk niet voorstellen dat je wel degelijk iets kunt voorspellen.
Dan gooien ze meteen met woorden als koffiedik kijken, theebladeren kijken, in een glazen bol kijken etc.
Diep in hun hart weten deze mensen wel dat er meer is, maar daar zijn ze blijkbaar bang voor.

Vandaar dat jij minduimpjes kreeg en negatieve reactie.
Het is gewoon onwetendheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer jij voorspellingen doet geeft dat sommige mensen een gevoel van negativiteit,daarom geven ze een duimpje omlaag.
Of ze vinden iets voorspellen uberhaupt onzin, of ze vinden de aard van je voorspelling maar niets. Het geeft heel veel mensen gewoon een unheimisch gevoel helaas.
Als ze vinden dat er kern van waarheid in zou kunnen zitten, zal dat niet zozeer negatieve duimpjes opleveren, ik stel me voor dat ze dan veel reacties zouden geven van: hoe zit dat nou en wanneer gebeurt het...
Maar andere reacties komen voort uit onwetendheid, onbehagen en negativiteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meerdere malen heb ik bij het stellen van een vraag ervaren dat bepaalde mensen dat zienals het ventileren van een mening en daarop erg negatief reageerden!
Het zijn over het algemeen niet ge slimste mensen,die het verschil niet zien tussen een voorspelling en een wens!
Toch wens ik je veel plezier metGV,maar ik durf het niet te voorspellen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoord je nu naar de vraagsteller of naar alle anderen. Ik denk dat de vraagsteller heel tevreden was met je antwoord. Laat die anderen maar minnen als ze dat willen.
Je hebt geen reacties gekregen, heb je ook een gave dat je weet waarom, of slaan je gedachten op hol.

Ik bespeur dus een ondertoon in je verhaal. Volgens mij neem jij het "waarzeggen" heel serieus en is het jouw gave. Of jouw voorspelling nu uit is gekomen ik weet het natuurlijk niet (er zijn best wat vliegtuigen omlaag gedonderd).
Wees voorzichtig met je gave.

Er is namelijk ook nog een wet van de aantrekkingskracht. Daar waar de gedachten zijn (of uitspreken), daar gaat de focus naartoe en komt die heel vaak uit.
Mensen voelen dit vaak aan. Vandaar dat er heel vaak op kaal hout wordt "afgeklopt". Niet dat ze je niet geloven. Nee ze willen onbewust niet de wet van de aantrekkingskracht aanspreken (ook wel law of attraction, ook wel the secret).

Als jij een voorspelling doet, dan geloof jij het in jouw hart en nieren. Of je het nu wenst of niet. Jij gelooft in jouw gave. Hiermee treedt automatisch ook die wet van de aantrekkingskracht in werking. Als anderen jouw ook geloven (bewust of onbewust) dat wordt de aantrekkingskracht sterker.

Over de uitkomst van een voetbalwedstrijd kan je natuurlijk grappig over doen: zie je wel...
Maar over leven en dood, ik zou alleen de dood verkondigen als je met die kennis levens kan redden. Hetzelfde natuurlijk met overige slecht nieuws.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat mensen die geloven in voorspellingen en/of wensen niet altijd rationeel kunnen denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Dikke van Dale geeft twee betekenissen voor voorspellen:
1. als verwachting uitspreken.
2. beloven.

Een simpele stelling als "ik voorspel dat er een vliegtuig neerstort volgende week" is dus op meerdere manieren te uit te leggen. Maar als je voorspelling onderbouwd was met statistieken over het aantal crashes in de afgelopen jaren, het te verwachten aantal vlieguren volgende week en een bijbehorende rekensom hoe groot de kans is dat je voorspelling daadwerkelijk uitkomt, dan hadden vast veel minder mensen gedacht dat zo'n ongeluk je wens was.