Is het Nederlands strafsysteem nog geloofwaardig?

Afgeopen week is Nederland weer opgeschrikt door de vrijlating van een crimineel. Het is niet de eerste keer dat (potentiele) misdadigers vrij worden gelaten. Rechters in Nederland geven vaak de voorkeur aan het belang van de dader. Dat de samenleving daarbij gevaar loopt laat men links liggen. Door de onschendbaarheid van de rechter kunnen rechters dit soort beslissingen nemen zonder dat ze enige consequenties moeten dragen als het mis gaat. Ik kan me een een aantal jaar geleden herinneren waarbij een ontsnapte tbs'ers een moord pleegde terwijl hij op de vlucht was. Ik vraag me daarom steeds vaker af of ik niet zelf voor rechter moet spelen als ik of een van me naasten slachtoffer wordt van een misdrijf. Hoe kijken jullie hier tegen aan.

Toegevoegd na 5 minuten:
Even als toevoeging, natuurlijk begrijp ik dat voor eigen rechter spelen niets helpt. Het gaat meer om het idee dat de rechters het belang van de bruger en het slachtoffer niet mee neemt in zijn/haar overweging

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

Rechterlijke dwalingen zijn hier helaas schering en inslag en dat maakt het rechtssysteem inderdaad niet geloofwaardig. Toch zijn het niet altijd de rechters die daar debet aan zijn. Zij moeten de regels en de wetten volgen die nog veel haken en ogen bevat.
Daarnaast kun je voor eigen rechter spelen en soms is het begrijpelijk als iemand dat doet, maar er blijft altijd een rechter boven je staan. Want als je als slachtoffer iets doet dat niet mag, dan weten ze je wel te straffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ze hebben hem vrijgelaten omdat het moest volgens de regels... Daar heeft hij recht op... Zo simpel is het... En het Nederlandse strafsysteem gaat er niet door veranderen omdat er eentje de benen genomen heeft... Wist je dat ontsnappen niet strafbaar is? Helaas gebeurt dat soms dat er eentje ontsnapt... Nou én... Ze krijgen hem echt wel weer, maak je geen zorgen... Op elke afslag van elke provinciale weg staat een camera en ga zo maar door... Ze hebben hem zo weer... En dan krijgt hij wel een andere behandeling, en terecht... Maar het systeem gaat er echt niet door veranderen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elk complex systeem heeft fouten. 'T strafsysteem niet uitgezonderd. Hoe groter 't systeem, hoe meer fouten er naar buiten zullen komen. Maar _relatief_ gezien hoeft dat dan niet eens meer te zijn dan in vergelijkbare systemen.
Dan mijn mening: ik vind dat er in Nederland teveel gekeken wordt naar 't rehabiliteren van de criminelen i.p.v. naar de slachtoffers en potentiële nieuwe slachtoffers. Een straf is er eerst en vooral om potentiële nieuwe slachtoffers te voorkomen. Dat wordt wel eens uit 't oog verloren door de rechterlijke machten.
Van mijn part mogen ze zware criminelen chippen en zenderen. Op een manier dat er een operatie nodig is om de chip te verwijderen (dus niet ff met een mesje).
Zodat ze in elk geval direct zeer snel opgespoord kunnen worden, mochten ze ontsnappen.
'T blijkt dat werkstraffen prima werken. Mooi. Maar niet _alleen_ een werkstraf geven!! Doe eerst maar een gevangenisstraf, en _daarna_ een werkstraf om te rehabiliteren. Gaat 't daar niet goed: direct terug 't gevang in.
En echt gevaarlijke criminelen: gewoon nooit meer los laten. Levenslang moet levenslang zijn en niet na 30 jaar vrij of na een ernstige ziekte of ouderdom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik mag aannemen dat een rechter de misdadiger psycholigisch grondig heeft laten onderzoeken voordat ze besloten hem vrij te laten. Anders dan een ontsnapte gevangene die uit eigen beweging is weggelopen. Bovendien zijn TBSers nogal speciaal omdat ze mentaal ziek zijn en dus eigenlijk in een maximaal beveiligd ziekenhuis zijn opgesloten.
Ik denk niet dat je die twee dingen met elkaar kan vergelijken. Als iemand zijn straf heeft uitgezeten (dus ook als ie vervroegd wordt vrijgelaten) wordt ie geacht weer in de maatschappij te kunnen deelnemen. Anders zou voor ieder misdrijf een levenslange gevangenisstraf worden toegepast. Nogal overdreven, lijkt me.