Ste; ik wil mijn naam veranderen, wanneer mag dat en hoeveel kost het?

Ik heb wel eens geehoord dat je niet zo maar je naam mag veranderen, maar dat je aanvraag eerst goedgekeurd moet worden. Wie bepaalt of je je naam mag veranderen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het meteen doen als ik jou was. Ik vind Martha een hele lelijke naam voor zo'n mooie vrouw als jij:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit was duidelijk een hypothetische vraag vrienden ! Niet steeds op de man (of in dit geval de vrouw ) spelen.

Het beste antwoord

Om je voornaam te wijzigen, moet je een verzoek indienen bij de rechtbank. Voor een gerechtelijke procedure betaalt u griffierechten. Dat is een bijdrage in de kosten voor de rechtspraak. Ook betaalt u de kosten van een advocaat.

Wilt je je achternaam veranderen, dan kunt je een verzoek indienen met het aanvraagformulier naamswijziging. Dit formulier moet je ingevuld en met de benodigde bijlagen sturen naar het ministerie van Justitie, Dienst Justis, Team Koninklijke Besluiten. Voor het indienen van dit verzoek heb je geen advocaat nodig.
Vanaf januari 2009 kost dit 487,50 euro.
Het ministerie van justitie neemt de verzoeken voor naamsveranderingen in behandeling.

Toegevoegd na 3 minuten:
En als je minderjarig bent, moeten je ouders de aanvraag indienen.
Zie:
http://www.justitie.nl/onderwerpen/familie_en_gezin/naamrecht/naamswijziging/achternaam-minderjarigen/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Let er wel op dat er altijd 2 mensen zijn die bezwaar kunnen maken. Degene van wie jij jouw nieuwe achternaam wilt aannemen en degene van wie jij jouw achternaam wilt afstaan.
Zijn de bezwaren steekhoudend dan volgt er een hoorzitting om te bepalen of de naamswijziging toegestaan wordt.