Hoe komt het dat veel mensen wel hun organen na hun dood willen afstaan maar niet hun bezit?

Veel mensen (zoals) ik stellen als donor hun organen na hun dood beschikbaar. Veel minder mensen zijn bereid hun bezittingen na hun dood af te staan ten behoeve van mensen die dat hard nodig hebben. Hoe zou dat toch komen?

Toegevoegd na 43 minuten:
Omdat niet iedereen even goed kan lezen, de aanvulling: het gaat niet over "de meeste" mensen, maar over "veel" mensen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn helaas helemaal niet 'veel' mensen die hun organen na hun dood afstaan. Er zijn er maar heel weinig.
Daarom is dit ook zo'n groot probleem in dit land.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@skusme: helemaal mee eens

Het beste antwoord

als je maar lang genoeg concerten van u2 afstruind op youtube kom je vanzelf de "make poverty history" preek van bono tegen. voor mij was dat wel een eyeopener. we hebben de know how, het geld en de middelen om iedereen te voeden om iedereen met aids aidsremmers te geven etc alleen we doen het niet.

daar zal wel veel politike blabla aan vast zitten met schuldenlast en de farmaceutize industrie. maar feit blijft dat als jij een ton kan nalaten je daar in afrika meerdere levens mee kan redden en in nederland een uitbouw voor het huis van je kind mee kan bekostigen. in die zin vind ik de vraag erg relevant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep

Andere antwoorden (8)

Waarschijnlijk omdat je nabestaanden hier wat aan hebben. Je organen kunnen ze over het algemeen niets mee. Als dat wel zo zou zijn gaan mijn organen ook eerst naar mijn nabestaanden. Over het algemeen gaan we toch allemaal voor ons eigen kringetje.
Ik vind het trouwens wel een mooi gebaar als mensen het wel doen.
Mocht ik geen directe nabestaanden meer hebben als ik overlijd zou alles overigens wel naar een goed doel mogen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de kinderen het ook hard nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe kom je daar nou bij?
Je stelling klopt niet.

Het is juist nog altijd zo dat de meeste mensen NIET de moeite nemen om een codicil in te vullen, maar vrijwel iedereen heeft WEL een bestemming voor zijn aardse bezit na zijn dood!
Daar wordt juist veel uitvoeriger over nagedacht dan over het afstaan van organen.

Mensen die echt wat te vergeven hebben, stellen meestal een uitvoerig testament op.
Uit erfenissen gaat ook heel veel naar goede doelen.
Dat kinderen hun 'kindsdeel' krijgen is iets dat bij wet is vastgelegd.

Kortom: Ons aardse bezit verdelen we meestal met veel aandacht, maar onze organen vergeten we meestal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb totaal niks mee bezit.
Kan me allemaal gestolen worden.
als ik heenga, word mijn bezit netjes verdeeld.
Zelf heb ik een heeeele goede vriendin verloren, ze liet mij alles na..
Ik wist dat ze heel veel van dieren hield, dus ik heb alles verkocht en aan een goed doel voor dieren gegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat aan bezit zit emotionele waarde (bv: mijn opa heeft zijn handgemaakten schaakbord aan mij nagelaten.)

En als een ander het bord had gekregen had die het helemaal niet speciaal gevonden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is gewoon nooit in me op gekomen.

Geld schenken aan KWF en andere voor mij belangrijke verenigingen wel, dat is al geregeld

En mijn organen, die wil niemand!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grappig: van mijn organen blijven ze af, maar ik heb voorzieningen getroffen opdat mijn geld en goederen zoveel mogelijk gaan naar mensen in de buurt die het echt kunnen gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het bezit van heel veel mensen over de familie wordt verdeeld als emotioneel geschenk en weinig waarde heeft. Deze familie laat dan ook heel vaak de spullen voor het gemak ophalen door de kringloopwinkel. Ook hebben véél mensen geen testament zodat de familie uiteindelijk de beslissing moet nemen over het aardse bezit.

De rijke mens heeft wel een testament omdat hun bezit meestal heel veel waard is, denk aan museumstukken en dergelijke. Deze rijke personen laten meestal geld na aan goede doelen en geen bezit.

De orgaandonor weet dat hij iemand een tweede kans geeft in het leven. Een testament laten opmaken voor het goede doel om die oude tafel te schenken gaat voor de meeste nogal ver.

Maar ik vind je vraag een hele goede vraag die mij wel aan het denken heeft gezet, +1.