Is veiligheids werk wel verantwoord in de Ramadan ?

Ik bedoel rijden van bussen , vliegtuigen , treinen , besturen van kerncentrales , leiden van luchtverkeer etc. Kan je tijdens de Ramadan op je werk wel optimaal genoeg functioneren, ook als het veiligheids werk is ? Is die hongerklop als die komt niet enorm gevaarlijk ?

Toegevoegd na 7 minuten:
Mensen opereren in ziekenhuis , ontmantelen van bommeldingen .

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Ramadan betekent dat je een maand lang tussen zonopgang en zonsondergang niet mag eten en drinken (o.a.). Maar na zonsondergang wordt uitgebreid gegeten en gedronken. Het is moeilijk als het heet is en je snel dorstig wordt maar buiten dat is het meer een kwestie van even wennen aan een ander ritme. Het is tegelijkertijd een sobere maar ook een feestelijke maand. Het is niet toegestaan om je anders dan anders te gedragen (dus om bijvoorbeeld minder te werken of studeren). Het is een plicht tenzij je bijvoorbeeld ziek bent of moet eten om medicijnen in te nemen. De Ramadan is bedoeld om je beter in te kunnen leven in de toestand van de armen die dagelijks niets of weinig te eten hebben, om extra religieuze plichten te vervullen (zoals extra bidden) en stil te staan bij het leven en wat dat betekent.
Ik doe zelf niet aan de Ramadan maar mijn man en een van mijn dochters wel. Zij zeuren niet en doen gewoon wat ze altijd doen (slapen ietsjes minder maar wel voldoende).
Ik maak me meer zorgen om bijvoorbeeld de `gewone` artsen in opleiding die dagen achtereen moeten werken, studeren en examens hebben en jarenlang achtereen geen tijd nemen om behoorlijk te eten en te slapen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Bij bijzondere inspanningen schijn je de Ramadan uit te mogen stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Minnetje dat nergens op slaat, want het is wel degelijk zo. Waarbij de aantekening geldt dat dat bijvoorbeeld niet perse geldt voor inspanningen die je niet verplicht bent te doen (trainen voor een wedstrijd ofzo). Van mij een plusje.
Ja hoor. Je mag namelijk tijdens de ramadan je eigen leven noch dat van anderen in gevaar brengen, dus wanneer je merkt dat je bloedsuikerspiegel te laat zou worden om je werk naar behoren uit te voeren, hoef je op dat moment namelijk niet te vasten. Evenmin als wanneer je ziek bent, of zwanger, of een chronische aandoening hebt oid. Trouwens, tijdens de Ramadan wordt tamelijk copieus gegeten, alleen pas na zonsondergang. In deze tijd van het jaar kan dat inderdaad een moeilijke opgave worden, maar een langdurig 'tekort'' loop je er natuurlijk niet mee op.

Jammer genoeg zijn er wel degelijk ook heel serieuze moslims, die de 'uitzonderingsregels' van de Ramadan wat te nauwkeurig toepassen en ook gewoon gaan vasten als ze daar lichamelijk of geestelijk niet aan toe zijn. Dat is echter nadrukkelijk niet de bedoeling ervan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet zo dat je jezelf uithongert ofzo. Zo'n vaart zal het dus niet lopen; Je kunt normaal functioneren als je een normale gezondheid hebt en je eraan denkt om goed en gezond te eten tussen zonsondergang en zonsopgang.

Bij beroepen waarbij extreme concentratie en topconditie vereist is, ben je gevrijwaart van Ramadan op dagen dat je dit werk moet doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deelnemers aan de Ramadan hebben doorgaans geen alcohol gedronken, paddo's genuttigd of zitten blowen. Da's dan weer een voordeel bij riskant werk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit persoonlijke ervaringen, ik heb een bedrijf in Egypte kan ik je verzekeren dat het merendeel niet werkt tijdens me Ramadan.

Het deel wat er wel werkte werkte geen hele dagen. Was gewoon niet te doen. Daarnaast heb je in Egypte ook niet christenen.

In Nederland vragen veel werknemers of ze een uurtje eerder weg mogen omdat ze geen pauze nemen. Dit is wel gevaarlijk, niet voor de werknemen maar voor de werkgever.

Mocht er namelijk wat gebeuren dan heeft de werkgever en probleem omdat hij zich niet aan de verplichte werktijden houd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij krijgen mensen die dergelijke beroepen uitoefenen en moslim zijn dispensatie.