Mag een kerk jouw adres gegevens opvragen bij de gemeente?

Toen ik naar Den Haag verhuisde kreeg ik 2 dagen nadat ik mij had ingeschreven bij de gemeente post van een kerk in de buurt. Geadresseerd op mijn naam. Nu krijg ik nog steeds iedere keer post van de kerk. En dit terwijl ik nog nooit ingeschreven ben geweest bij een kerk. Is het schending van de privacy-wet om zomaar mijn naw-gegevens op te vragen en te gebruiken om reclame te maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Daar is wetgeving over. Een gemeente mag niet zomaar aan jan en alleman je gegevens doorspelen.

"Gemeenten kunnen gegevens niet rechtstreeks aan een kerkgenootschap verstrekken. Wel kunnen gemeenten, bijvoorbeeld adresgegevens, aan de Stichting Interkerkelijke Ledenadministratie (Sila) verstrekken. Deze stichting levert de gegevens op verzoek verder door aan de administratie van het betreffende kerkgenootschap.

Indien een ingeschrevene geen lid (meer) is van een kerkgenootschap of indien hij bezwaar heeft gemaakt tegen de opname van zijn gegevens in de persoonsregistratie van de Sila, mogen diens gegevens niet meer aan de kerk worden verstrekt. De ingeschrevene kan ook bij de gemeente verzoeken geen gegevens meer aan de Sila door te geven."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ben je ook nooit gedoopt geweest?

Volgens mij hoeft de kerk niet eens te vragen om NAW gegevens, maar krijgen ze die van de gemeente. Het is heel gebruikelijk in Nederland dat dit zo gaat. De vraag is in hoeverre het (on)wenselijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je in je oude woonplaats als lid van de kerk stond geregistreerd is het gebruikelijk dat je bij een verhuizing ook als kerklid wordt geregistreerd in de andere gemeente. Dat je daardoor post ontvangt is ook gebruikelijk.
Als je dit niet meer wil kan je even contact opnemen met de kerk en vragen of je uitgeschreven kan worden uit de kerkgemeenschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan mij herinneren ooit een brief te hebben gehad dat als ik niet wilde dat bij een verhuizing mijn adres ook naar de kerk werd overgeschreven ik dat kon aangeven bij de gemeente. Dat is kennelijk destijds bij jou niet gebeurd dus kun je dat alsnog doen.

Als je er geen belang bij hebt, lijkt mij een briefje/telefoontje naar de betreffende kerk voldoende. Vaak is het ook zo dat, als je daadwerkelijk als lid staat ingeschreven, dit de betreffende kerk ook geld kost omdat ze per lid een soort contributie af moeten dragen aan het overkoepelend orgaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op je persoonskaart staat welk geloof je hebt/aanhangt

NAW gegevens zijn vrij opvraagbaar
maar in de link hieronder staat er iets over

Toegevoegd na 3 minuten:
De SILA is een samenwerkingsverband van kerkgenootschappen of andere genootschappen met een geestelijke grondslag en houdt gegevens bij voor de ledenadministratie van de aan dit samenwerkingsverband deelnemende kerken.
Deelnemers zijn: de Nederlandse Hervormde Kerk, de Gereformeerde Kerken in Nederland, de Evangelisch Lutherse Kerk, de Algemene Doopsgezinde Sociëteit,de Oud-katholieke Kerk, de Molukse Kerk, de Noodgemeente Maluku die Belanda en de Vrije Katholieke Kerk. Ook nemen een aantal parochies van de Rooms-katholieke Kerk deel aan de SILA.
Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties heeft bepaald welke gegevens aan de SILA mogen worden verstrek.
De overige kerkgenootschappen en parochies van de Rooms-katholieke Kerk die niet zijn aangesloten bij de SILA vallen onder de categorie 'vrije derden'.
Wat u m
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonskaarten zijn vervangen door GBA (Gemeentelijke Basis Administratie)
Waarschijnlijk waren je ouders wel lid van die kerk.
De Sila betaalt de gemeente een bedrag per persoon met een vinkje achter zijn naam. Als je geen binding meer met die kerk wil hebben, schrijf je dan gewoon uit. Heb je er geen last meer van, zij maken geen kosten meer. Iedereen blij.