Is het toegestaan om zonder visvergunning, de zee op te peddelen met een surfboard om daar een vis te vangen en dan thuis lekker op te eten?

Ik ben nog steeds student en ga in scheveningen wonen. Vrienden van mij doen dit om dat die super verse vis heerlijk is en ook nog eens gratis. Het leek mij ook wel een leuk idee. Is dit eigenlijk wel toegestaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe vang je een vis vanaf een surfboard?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of je gaat op de plank zitten en pak je de vis tussen je tenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan op 2 manieren.
Manier 1: Je maakt je werphengel met duc-tape vast aan je golfsurfboard (dat is een surfboard zonder zeil zeg maar) dan peddel je de zee op en gooi je je hengel uit. Als je hem vangt dan sla je hem met een harde klap in een keer dood en neem je hem mee naar huis. Optie 2: Je doet een aas aan een haakje dat aan een touw met loodjes vast zit. Je bevestigd dit aan je surfboard en je peddelt een rondje om het havenhoofd en bij terugkomst heb je een vis gevangen.

Het beste antwoord

Over het algemeen is het op zee vissen vrij. De vergunningen waarover gesproken wordt gelden meestal op het gebruik van overpad. dus het oversteken van duinen en dijken. in deze vergunningen staat ook duidelijk aagegeven waar je dit mag doen en daar mag je ook aas mee steken zoals zagers en zeepieren op de daarvoor bestemde plaatsen. er zijn trouwens meerdere vergunningen m.n. 1 voor "zoet"water dus de binnenwateren en 1 voor "zout' of je moet een "grote"vergunning aanschaffen dan kan/mag je zowel op zoet als zout, behoudens de pachtwateren daar moet je dan weer een extra vergunning voor aanvragen bij de gemeente of visclub die dit water in pacht heeft. Deze regel is in het buitenland overigens verschillend dus ff goed navragen De vergunningen voor 1 seizoen zijn echt niet zo duur even navragen bij een visclub in de buurt of je aspirant lid kan worden dan heb je hem in de contributie
Vang en eet ze
Pieter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Zeevissen is vrij maar voor kustvisserij is soms wel een vergunning nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen als je hem het strand op smokkelt.
Het beste kun je dan de vis in je zwembroek stoppen.
Loop gewoon door de branding, fluit een deuntje en kijk onschuldig. Als ie nog spartelt krijg je wel aandacht van de vrouwelijke badgasten, maar dat hoeft geen nadeel te zijn.
14 jaar geleden
En waar wou je dan op gaan vissen?
Op de Deense Nieuwe misschien? Aangezien de Hollandse Nieuwe al jaren niet meer uit Nederland komt...
Of wou je naar zo'n kweekvijver van de Zalm pebbelen op je surfplank?

Maar om antwoord te geven op je vraag: Je hebt een visvergunning nodig voor zover je in het water kunt staan. Dus zeg zo'n 1½ meter diep. Dat zal afhankelijk van de kustlijn zo'n 100 tot 200 meter de zee in zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kunt beter meegaan met zo´n boot vanuit scheveningen. makrelen enzo kun je dan op vissen... hoef je ook geen vergunning voor te hebben
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kost geld om met zo'n boot mee te gaan en als student heb je weinig te besteden. Verder hoef ik maar 1 vis, geen ton vol.
Vissen op zee is vrij.
Ik vis al jaren aan de sluizen en de politie komt zelfs vragen of de vangst goed is.
Draai ik me om en gooi ik hem binnen de deur moet ik een vergunning hebben.

Aan de kust is voldoende eetbare vis te vangen.
Poon, Makreel, Schol, Geep, En vele anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zijn wel erg ver gezonken om je om de meest onbenullige voornemens af te vragen of het wel mag.Hoeveel vissen worden er wel niet door andere vissen opgegeten.Tja en anders gewoon lekker je gang gaan en zeggen dat je buiten de territoriale wateren bent geweest