De Sire licht voor over asociaal gedrag. Maar is het je tas naast je plaatsen op je bank in de trein asociaal gedrag?

In de campagne over ongemerkt asociaal gedrag heeft de SIRE ( stichting ideele reclame) het over ons gedrag in de trein . Door de plek naast je met een tas of jas te bezetten zouden we asocialer zijn geworden.
Maar is dat bezetten van die plek naast je asociaal ? En zo niet waarom doe je het dan als je met de trein reist ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Hangt er vanaf in hoeverre denk ik. Ik heb alle bovenstaande reacties gelezen en ben het wel eens met iedereen die zegt "Het is pas asociaal als je de tas niet wil weg zetten wanneer er iemand wil zitten.".

Ik merk echter ook al wel, dat als ik vraag of ik ergens mag zitten omdat er verder geen plek meer is, dat er dan mensen met zo'n tegenzin-gezicht hun tas weg halen.
Terwijl als iemand mij vraagt "mag ik hier zitten" even vriendelijk lach en zeg: "Natuurlijk".
Dat is toch een beetje sociaal met elkaar omgaan. (en volwassen).

Daarnaast, geeft dat meteen een prettiger gevoel. Wat rustiger. Omdat je toch inderdaad elkaars 'personal space' betreed. Zoals hierboven ook al werd genoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik vind van niet, maar als je duidelijk maakt dat je die niet wil weghalen als het nodig is, dan weer wel. Snap je.

Ik vind dat een mens best wat assertiever mag worden en zelf gaat aangeven of hij op die plek mag gaan zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het naast je plaatsen van je tas is niet asociaal maar als dat betekend dat iemand anders dan niet kan zitten, is dat het wel, tenzij je een kaartje voor je tas hebt gekocht natuurlijk :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het wordt pas asociaal als mensen naast je willen gaan zitten en dat jij dat weigerd omdat je tas er ligt. Ik kan me overigens niet voorstellen dat mensen dat doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand die naast je komt zitten, doorbreekt je persoonlijke zone, dus je probeert dat zo lang mogelijk te voorkomen. Mensen zijn ook zo geconditioneerd : ze hebben 'ns een proef gedaan, door op een stoel in een wachtkamer een jas op een stoel te leggen. Er hoorde dus niemand bij die jas - hij lag er gewoon. Toen de wachtkamer voller en voller werd, bleven mensen zelfs liever stáán, dan te vragen of die jas van iemand was, of de jas weg te halen, en te gaan zitten.
In de Sire-spot met de volle trein/tram/bus is het duidelijk, dat degene wiens schouder je ziet, graag wil gaan zitten. In plaats van de tassen weg te halen, vangt het meisje ze juist op, en stalt ze zorgvuldig opnieuw uit - duidelijk verstaanbaar als "Híér níét !!!"
Dus je mag best de stoel naast je bezet houden met spullen, maar als er iemand aan komt, is het wel zo aardig om ze weg te halen, en aan te geven, dat die iemand hier kan gaan zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geheel met je eens . Ik had de spot van Sire niet gezien , alleen de radio spot gehoord.
Het is wel goed hier bij stil te staan , bedankt +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En je spullen ongevraagd weghaalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aardig?? Moet je niet bij mij komen. Als jij de tas of i.d. niet weghaalt als ik zeg, dat ik daar wil zitten, dan ga ik zitten en schuif met mijn bil jouw tas op de grond. Tenzij het een grote asociale vent is natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
stoerrrrrrr!!!
Veel mensen plaatsen hun tas op de zitting naast zich omdat ze er op speculeren dat nieuwe passagiers dan hun heil elders zoeken en dat is niet echt wat je sociaal noemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies +1
Dat ligt eraan. Als er genoeg plek is vind ik het niet asociaal.
Als er geen plaats meer is en je doet net of je niet ziet dat er mensen binnen komen die wel eens op die ene plek zouden willen gaan zitten waar die tas staat vind ik het vreselijk asociaal.
Het meest asociaal vind ik het als er dan iemand vraagt of je de tas weg wil halen zodat die persoon er kan zitten en je kijkt diegene aan met zo'n blik van: Waar bemoei jij je mee... je ziet toch dat ik mijn tas nergens anders kwijt kan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag best je tas op de stoel naast je leggen, als er maar meerdere plaatsen vrij zijn waar mensen kunnen zitten. Als jij wilt voorkomen dat mensen naast je gaan zitten en je legt je tas op de stoel in de hoop dat mensen ergens anders gaan zitten, vind ik dat niet asiciaal.
Maar als mensen moeten blijven staan, omdat jij je tas niet wilt weghalen ben je wel asociaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de vragensteller moeite heeft dit zelf te zien, dan is een therapie op zijn plaats, want er is ernstig mis aan het referentiekader van deze vraagsteller.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beetje overdreven, vind je zelf ook niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit smeekt om een reactie.
Ik reis vaak met de trein , en ja ik zet mijn tas naast me op de bank . Als de trein voller wordt en er zijn minder vrije plaatsen ,dan zet ik mijn tas alvast op mijn benen. Dus ik wil liever niet dat iemand naast mij gaat zitten, in die krappe dubbeldekkers waar je ook je hoofd in stoot aan het bagagerek , en dat signaal geef ik ook af, maar als er gewoon weinig vrije plekken zijn , dan schrik ik "vanzelf " in .
dat iemand zijn tas op de plaats naast zich legt is op zich niet asociaal. dat hij hem echter stug laat liggen en geen initiatief neemt hem weg te halen, als er mensen willen zitten, dan is het zeker wel asociaal.