Hoe kan het dat er steeds meer geld kan komen?

Hoe kan er mondiaal gezien winst gemaakt worden? Als iemand geld uitgeeft, dan heeft een ander dat toch? Dus als de enen rijker worden, dan worden de armen evenveel armer als dat zij rijker zijn geworden, toch?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Heeft er mee te maken dat je bijvoorbeeld van twee koeien meerdere koeien kunt maken (door middel van voortplanting van de koeien). Als deze koeien je kapitaal is kun je dit vermeerderen zonder dat je het bij iemand anders vandaan haalt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat er steeds meer (waarde) geproduceerd wordt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kijk het zit zo:

IJzererts delver -> verkoopt erts aan ijzersmelter ->verkoopt in onderdelen gesmolten ijzer aan autohandelaar -> autohandelaar verkoopt weer aan ijzerertsdelver->...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarde kun je toevoegen: 1+1=3. Verder is veel aangenomen koopkracht (geld) niets anders dan opgeklopte lucht.