Waarom hebben sommige mensen zo'n aversie tegen het woord "moeten"?

Sommige mensen worden helemaal dwars als ze het woord "moeten" horen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Dat ligt waarschijnlijk aan het karakter van die persoon, en ik denk ook wel aan degene die het tegen hen zegt.
Over het algemeen heb ik er niet zoveel problemen mee, behalve als m'n stiefvader het bijvoorbeeld tegen mij zegt, dan kan hij het wel vergeten, al weet ik soms van binnen dat hij gelijk heeft.

Het heeft misschien te maken met de drang om 'vrij' te willen zijn in wat je wilt en wat je doet. Niemand wil zich door iemand anders vast laten leggen wat hij gaat doen en al helemaal niet door iemand die hij niet mag.

Daarbij heb je ook nog het soort persoon dat zich verheven voelt boven de rest van de wereld. Die denkt zelf alles beter te weten en zal zich nooit door een ander laten opleggen wat hij 'moet' doen, al weet hij van binnen wel dat het 't beste is.

Toegevoegd na 3 minuten:
Daarnaast kán het natuurlijk ook gaan om de manier waarop degene zegt dat iemand iets moet doen. Bij bijvoorbeeld een dwarse leidinggevende die met haar armen over elkaar en een dodelijke blik opdraagt dat je iets moet, kun je je nou eenmaal niet prettig voelen, en met een beetje een fel karakter zul je er algauw tegenin gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

'moeten' heeft altijd een externe bron, je 'moet' iets van iemand anders. Als het uit jezelf komt, dan 'WIL' je het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het in Nederland meer en meer de normaalste zaak van de wereld is dat mensen hun réchten heel goed kennen, maar van plichten beduidend minder gecharmeerd zijn. Daarin verschillen ze feitelijk niet van kleine kinderen ; die hebben ook een grote voorkeur voor het woordje 'mogen' en een aversie tegen 'moeten'. Moeten betekent eigenlijk altijd dat je iets staat te doen waar je geen zin in hebt of op een moment dat je daar geen zin in hebt.

Ik probeer het wel eens met 'je mag je kamer opruimen' of 'je mag de vaatwasser uitpakken', maar dat werkt helaas niet zo best. Op een bepaalde leeftijd echter snappen ze wel dat sommige dingen gewoon af en toe moeten gebeuren, en dat als je je zelf er niet toe dwingt, vroeg of laat een ander dat wel doet. Maar met plezier gaat het nooit. Maar als het besef er eenmaal is, kun je de plicht ook iets minder persoonlijk maken : 'de vaatwasser moet nog worden uitgepakt, doe jij dat even ?'

Maar volwássenen die nog helemaal wars worden van het woordje 'moeten', tsja, dan ben je wellicht toch in een bepaalde fase blijven hangen ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat dit woord te pas en te onpas wordt gebruikt.
We 'moeten' veel minder dan ons gezegd wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een kwestie van benadering en formulering. Als er tegen je gezegd wordt "Je moet even aan de kant gaan" of gevraagd wordt "Mag ik er even langs?" krijg je bij de eerste zin vaak de reactie: "Ik moet niks" en bij de tweede wordt gaat men zonder meer opzij. Bij de eerste manier van formuleren lijkt het alsof je niets in te brengen hebt, maar het puur om de ander gaat, bij de tweede formulering wordt er aanspraak op jou welwillendheid gedaan. We willen graag het idee hebben dat we zelf een keuze hebben en we willen graag met respect behandeld worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij het woord "moeten" wordt je automatsch defensief.
Dit is een natuurlijke reaktie van de mens.
Het klinkt als een bevel. Het is geen vraag meer.
Het klinkt vaak ook als negatief als men zegt: Moet je dat nu echt doen?"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat nederland toch wel een land wordt waar steeds minder mag en steeds meer moet.Je moet tot je 67 ste gaan werken. Dat klinkt als een bevel wat velen niet willen.Mensen zijn bang dat ze niet eens de 67 jaar halen.Daarom het woord "moeten" wordt steeds meer gezien als iets zeer nagatiefs wat alleen maar slecht voor je uitpakt.