Ha, die Gdanonym;

Omdat volgens de westerse manier van denken welvaart en welzijn onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Gelukkig denkt niet iedereen er zo over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Omdat we onze kinderen een betere wereld willen bieden.

Welvaart onstaat niet vanzelf, welvaart maken we samen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gaan we niet te ver? Hebben we het niet goed?
paulus811
14 jaar geleden
Een betere wereld begint bij het niet nemen van kinderen. De bevolking groeit explosief en doet in zijn geheel een dagelijkse aanval op beschikbare ruimte, goederen en alles wat groeit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk is het in onze contreien een veel groter probleem dat gezinnen veel kleiner zijn geworden. Daardoor moet een steeds kleinere groep werkende mensen zorgen voor een steeds grotere groep ouderen. Geen kinderen 'nemen' (ik dacht altijd dat we die kregen) is hier allesbehalve sociaal. We hebben hier allesbehalve een 'explosief groeiende bevolking', en de groei die er is niet bepaald uitsluitend toe te schrijven aan geboortes. Met zijn allen in Nederland geen kinderen krijgen lost niets op, en vferoorzaakt een hoop problemen. Behalve voor mijn kinderen wens ik ook voor mijn ouders dat ze straks een goed leven hebben. Daar hebben we een levende beroepsbevolking voor nodig, want zoals ik al zei: welvaart ontstaat niet vanzelf, welvaart maken we samen. @gdanonym: wie is precies 'we'? Zelfs binnen Nederland zijn er mensen voor wie ik zou wensen dat we ze een beter leven zouden kunnen bieden, omdat ze zelf niet in staat zijn daarvoor te zorgen. Een deel van de oplossing is om de taart beter te verdelen. En daarmee bedoel ik vooral stoppen met het subsidiëren van mensen die eigenlijk wél voor zichzelf kunnen zorgen en dus gewoon hun steentje zouden moeten bijdragen. Een deel van de oplossing is te beseffen (en ernaar te handelen!) dat welvaart niet zomaar spontaan ontstaat.
paulus811
14 jaar geleden
Om kinderen te krijgen, moet je toch echt bewust iets doen. Maar dat is een andere discussie. Ik weet niet precies wat je met 'onze contreien' bedoelt, maar op wereldschaal (want daar heb ik het over), zie je dat de aardbol zucht onder de hoeveelheid mensen die iedere dag met een paar miljard eten, poepen, water gebruiken en afval produceren. In 1960 waren en ongeveer 3 miljard mensen, nu 50 jaar later is dat aantal meer dan verdubbeld tot 6,55 miljard.3 Ik zie dit echt als een probleem van nu maar vooral de nabije toekomst. Zo sociaal is het niet om kinderen te krijgen/nemen. De gezinnen zijn misschien wel kleiner geworden, maar er zijn veel meer gezinnen.
Op zich hoeft een economie niet te groeien, het is alleen leuk om je meer te kunnen veroorloven.

Ik proef uit je vraag een beetje dat je vindt dat economische groei niet zaligmakend is en geen complete indicator voor welvaart. Het nationaal inkomen is echter wel meetbaar, en daardoor een aardige indicatie van welvaart. Een bredere definitie, zoals bijvoorbeeld 'bruto nationaal geluk' is wel meer accuraat voor de welvaart, maar is tegelijkertijd moeilijker om te bepalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wordt ons wijs gemaakt.Als de economie was blijven haperen tot het niveau van 1990 zouden we nu heus niet ons traag moeizaam over straat hebben voort gezeuld van ellende.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat we er nou eenmaal allemaal elk jaar iets op vooruit willen gaan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel leuk de groei tot het wat minder gaat dan hebben we crisis dan kunnen we dat ook weer mee maaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zijn heel veel mensen nodig om de economie in stand te houden. consumenten en producenten, vooral de producenten moeten werk blijven houden, en dat is niet het geval als de consument niks koopt. (niks verkopen, dan word er ook minder gemaakt, en dan blijft er minder werk over).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mooie stabiele economie is prima. Groei hoeft niet. Helaas wil de mens steeds meer en steeds vaker iets nieuws. Er wordt dus veel op consumptiegoederen gemikt. Er moet veel en vaak nieuw gekocht worden. En dat we dit doen om onze kinderen een beter bestaan te geven is onzin. We kunnen beter investeren in duurzaamheid. Aan verantwoord omgaan met de natuur en werken aan een beter milieu hebben onze kinderen meer aan dat aan veel en mooie spullen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen als Balkenende en Bos houden ons dat voor. We moeten steeds meer presteren zodat we geen tijd hebben om na te denken over het waarom; dan zouden we immers wel eens vragen kunnen gaan stellen en dat is lastig.