Is een geloof pas een geloof als meerdere mensen iets geloven, of is een geloof eigenlijk niets.

Een geloof is een gedachte dat er iets is ,maar is een gedachte eigenlijk iets?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Je vraag klinkt sterk overeenkomstig eerdere vragen van anderen (de opzet hiervan). Je haalt namelijk wat dingen bij elkaar die op zich de vraag OF voor de ene categorie maken OF voor een andere: Gaan we het over het geloof hebben, zou hij onder Spiritualiteit of Godsdienst vallen, anders onder Psychologie.

Geloof begint bij 1 persoon. Zodra je als persoon een kijk hebt op de wereld, is dat jouw geloof, jouw overtuiging. Dit kan gepaard gaan met het gevoel dat er iets hogers moet zijn of een realisatie/geloof dat er een bepaalde doelstelling zit in de realiteit. Er hoeven dus niet meerdere mensen bij aan te pas te komen.

Je vraag of geloof een gedachte is, is te beantwoorden met: Ja, alles wat je bedenkt is een gedachte. Echter gaat het bij geloof om de emotionele stabiliteit die je er uit kunt halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Een geloof is een geloof als jij erin gelooft. Dit kan van alles en nog wat zijn en moet niet onderschat worden of als onzin betiteld worden. Geloof is iets waar je je aan kunt vasthouden en wat veel betekent voor de persoon die erin gelooft.

Heel belangrijk dus en volgens mij kun je het zeker niet betitelen als niets
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor...

Het feit dat ik geloof dat ik de leeftijd van 600 jaar bereik. Wilt helemaal niets zeggen over het feit dat ik hierin absoluut geen medestanders heb...

En aangezien ik persoonlijk de bijbel een dik boek met verkeerde interpretaties vind. Wilt ook niet zeggen dat die 'wereldwijd' 2,3 miljard Christelijke/Katholieken etc. het dus bij het verkeerde eind hebben...

En mijn geloof is voor mij een geloof. En het feit dat ik daar geen medestanders in vind doet helemaal niets af aan 'mijn geloof'...

Toegevoegd na 2 minuten:
O ja...

En de bijbel heb ik hier ook liggen. Anders zou ik natuurlijk die persoonlijke mening niet kunnen hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, stel, je gelooft dat drie keer aan je rechter oorlel trekken om exact 12 uur jou geluk zal brengen... Dat is een geloof die je zelf hebt bedacht. Je hoeft dat geloof niet te delen met anderen, maar gaat et eerst uittesten. Als er dan vervolgens iets gebeurt dat jij als een gelukkige gebeurtenis ziet, dan kan het geloof in het geluksbrengen van drie keer aan je oorlel trekken sterker worden. Het is aan jou om de door jouw gevonden methode om geluk te ktijgen te delen met anderen. Als je dat doet, dan kan jouw persoonlijke geloof een geloof van meerdere mensen worden.

Dit is in een notedop hoe religies ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou eigenlijk eens het boek "Kleingoderij" van Terry Prachett moeten lezen. Daarin wordt je vraag helemaal beantwoord, en het is nog grappig om te lezen ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een geloof is iets wat je niet kunt bewijzen zolang je niet iets van jezelf achterlaat .. maw , je normale denken even uitschakeld en niet op eigen intuitie en de materie vertrouwen ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een geloof is persoonlijk je kunt nl geloven wat je wil
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt iets geloven zonder dat er ook maar één persoon op de wereld is die hetzelfde gelooft. Wel is het prettig als anderen hetzelfde geloven. Je bent anders wel heel erg eenzaam. Vaak noemen we een Godsdienst ook een geloof en een privé godsdienst heeft in de wereld weinig betekenis. Geloven kan eigenlijk twee dingen betekenen, vertrouwen en iets niet zeker weten. Dat wordt vaak door elkaar gehaald en vandaar de misverstanden.