"Ongeneeslijk ziek", betekent dat standaard dat je er dood aan gaat?

Ongeneeslijk ziek klinkt namelijk, als een ziekte waar je nooit meer van geneest. Bijvoorbeeld een chronische ziekte, daar genees je (waarschijnlijk) ook nooit meer van, maar dat noemen ze nooit ongeneeslijk ziek. Ongeneeslijk ziek betekent voor veel mensen: daar ga je dus (snel) dood aan. Waarom is dat zo?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wist je dat je ook ongeneeslijk beter kan zijn? Cruijff en Van Gaal hebben dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@kempo: LOL

Het beste antwoord

Een ander woord voor ongeneeselijk ziek is chronisch, het hoeft niet per se dodelijk te zijn.

Toegevoegd na 5 uur:
de ziekten waar evt. ook medicijnen tegen helpen (of niet). bijv. hartklachten, COPD, reuma, artrose, ms, rugklachten, slijtage, amputatie, blind, noem maar op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, ongeneeslijk ziek betekend dat de ziekte niet meer te verhelpen is. Vaak zijn dat gelijk ernstige ziekte in een vergevorderd stadium waardoor de kansen op overlijden flink toenemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen zijn gek op drama, maar alleen als het een ander aan gaat.
De meeste roddels gaan over de meest akelige ziektes van een ander, hoe gruwelijker hoe beter.
Dus als je ongenezelijk ziek bent zal het wel je laatste kerst zijn , of je laatste verjaardag, je ziet je kleinkinderen niet meer opgroeien, je haalt je pensioen niet meer enz.
En dat maakt het verhaal nog gruwelijker.
Een suikerpatient is ook ongeneselijk ziek maar kan er wel oud mee worden.
En zo zijn er nog zo veel voorbeelden, sommige zelfs heel onschuldig maar wel ongeneselijk!
Maar mensen willen keiharde gruwelijke en als het kan bloederige verhalen over de meest vreselijke ziektes en gaan er aan voorbij dat je er ook vaak best wel oud mee kan worden, maar dat is geen drama.
Daar heb je niets aan voor en goede roddel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je door een ongeval blijvend letsel hebt opgelopen en dus invalide bent. Dan ben je volgens mij ook ongeneeslijk ziek. Terwijl je daar dus niet aan dood hoeft te gaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben ongeneselijk ziek volgens mijn arts.
Maar ik heb nog 50 jaar voor ik er aan dood ga.
(grap van de arts om aan te geven dat ik wel 100 kan worden met mijn ziekte)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het betekent alleen dat je niet meer beter wordt. Als iemand bijvoorbeeld AIDS heeft, is hij/zij ongeneeslijk ziek, maar hoeft er niet aan dood te gaan.

Hij/zij kan ook de volgende dag door een bus platgereden worden, dan is de doodsoorzaak toch echt niet AIDS.

Sorry dat ik het een beetje plat uitleg maar hoop dat het zo wel duidelijk is.