Gezondheidsbonus op de verzekering voor mensen met een laag risico op ziekte. Is dit een goed idee?

Toegevoegd na 1 uur:
*gezondheidsbonus
dinsdag 21 juli 2009
Vandaag bericht de krant dat ouderen- en patiëntenorganisaties vrezen voor de solidariteit in de zorgverzekering, omdat verzekeraars groepen gezonde mensen bevoordelen. Sommige ziektekostenverzekeraars geven namelijk extra korting op de verzekeringspremie aan studenten en jeugdige tijdelijke werknemers. Deze gezondheidskorting wordt verleend aan groepen met een laag risico op ziekte. *

http://acties.vandale.nl/wvdd/

Toegevoegd na 13 uur:
Even voor de duidelijkheid. Dit is een stelling, en dus niet mijn idee.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Nee, iedereen loopt evenveel risico om ziek te worden. Dat je nu gezond bent zegt helemaal niets over de (nabije) toekomst. Je hoeft niet beloond te worden voor een goede gezondheid, dit doe je voor jezelf. Gezondheid is al een bonus op zich.

Het zou net zo krom zijn als je het vergelijkt van de andere kant: voor zieke mensen is het kunst en vliegwerk om zich goed te verzekeren. Mensen met een slecht gebit vinden heel moeilijk een tandarts.

Er is al genoeg ongelijkheid in de gezondheidszorg tussen gezonde en zieke mensen, laten we het vooral niet erger maken. En daarbij, wie gaat die bonus betalen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben eigenlijk heel blij met alle antwoorden, omdat hieruit blijkt, dat solidariteit nog steeds bestaat. Marita haalde het voorbeeld aan over tandartsen, vandaar dit als beste antwoord.

Andere antwoorden (8)

Vind ik geen goed idee.Er valt immers niet te voorspellen in welke mate iemand in de toekomst gebruik maakt van de gezondheidzorg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bonus voor de groep die gezond is moet worden opgehoest door de minder gezonde mensen he, dus de bonus voor de ene is extra kosten voor de ander....... zo simpel is het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee...ons stelsel is (nog wel) gebaseerd op het solidariteitsprincipe. Mensen met weinig risico betalen voor mensen met weinig risico. Ook iemand zonder overgewicht of diabetes kan onder de tram lopen.
En hoe zou je willen bepalen wat een gezondheidsrisico is? Vandaag een "gezonde" collega gezien met een afgescheurde duim door volleybal. Komen volleyballers ook allemaal in een riscicogroep?

Toegevoegd na 40 seconden:
Mensen met weinig risico betalen dus voor mensen met veel risico.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mee eens +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ons stelsel is helaas al lang niet meer gebaseerd op het solidariteitsprincipe. Ja, de basisverzekering wel, want dat is wettelijk zo geregeld. Maar de rest - ho maar. Wel eens geprobeerd een tandartsverzekering af te sluiten als je een slecht gebid hebt? Wel eens geprobeerd een huis te kopen als je ooit ziek bent geweest? Bij een vriendin werd bijna de hypotheek afgewezen omdat ze ooit kanker had gehad. Volledig genezen, al een jaar of tien kankervrij - maar toch ging bijna de koop van het huis niet door. Welk solidariteitsprincipe?
paulus811
14 jaar geleden
Het is toch logisch dat de verzekering een gezond gebit eist als men zich wil laten verzekeren? Of vind je het reëel dat iemand zijn gebit jaren verwaarloost, premie in de zak houdt en dan net na de eerste premiebetaling 'groot onderhoud' laat uitvoeren. Dat heeft niets met solidariteit te maken. En een hypotheek is toch een iets ander product als een ziektekostenverzekering, dus die vergelijking gaat wat mij betreft mank. Of het wel of niet eerlijk is betwist ik niet, maar wat solidariteit hiermee te maken heeft ontgaat me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je toevallig een ziekte hebt gehad die ons allemaal kan treffen, val je bij een boel dingen buiten de boot. Als je toevallig een slechter gebit hebt, krijg je geen enkele tandartskost vergoed - ook niet de normale tandartskosten die iedereen wel heeft. Als je toevallig ooit een ongeluk hebt gehad waardoor je gebit zwaar beschadigd is en daardoor gammel is geworden, mag je alles zelf betalen. Als je toevallig erfelijk bepaalde botzwakheid hebt, val je bij een boel dingen buiten de boot, krijg je te maken met hogere kosten, en kun je je daar niet voor verzekeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OK...nuance...de basisverzekering is gebaseerd op het solidariteitsprincipe. Als Rotaluclac dat wil bestrijden raad ik hem/haar/het de film "Sicko" van Michael Moore aan, over de health care in de VS.
Een zeer slecht idee!
Moet je extra boeten als je een slechte gezondheid hebt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die bonus is er al, want als je in een jaar niets claimt ben je niet het eigen risico van 155 euro kwijt.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet meer zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We betalen nu de eerste €150 voor medicijn.
paulus811
14 jaar geleden
Dat is wel zo. Van de ziektenkosten in 2009 moet je de eerste 155 euro zelf betalen. Als je gezond bent, geen ziektenkosten hebt hou je dat eigen risico in je zak.
paulus811
14 jaar geleden
kirstenwind, is het nou wel zo of niet zo? Je eerste bericht spreekt het tweede tegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een paar jaar geleden kreeg je inderdaad € 155 terug, als je geen nota's had ingediend. Dat kreeg je pas achteraf.
Maar je heb wel gelijk, beide regelingen heete eigen risico.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, die vroegere regeling heette no-claim.
Hetgeen vooruitbetaald eigenrisico is, dat dan weer wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Melissa, juist, ik was het even kwijt
Nee, geen goed idee.
Wat we nog hebben aan solidariteit moet blijven.
Misschien moet de solidariteit zelfs verhoogd worden door juist een hogere premie te vragen als je gezond bent.
Zodat de pijn gelijkelijk verdeeld wordt: de lichamelijke pijn en de pijn in je portemonnee.
Lijkt een beetje op die chinese parabel, waarin de patient z'n doctor alleen betaalt zolang hij 'm gezond houdt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 uiteraard
Of het een korting was weet ik niet. Maar kreeg afgelopen week de premie van de aanvullende verzekering teruggestort. Reden: Omdat er geen gebruik van is gemaakt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou willen we allemaal weten welke zorgverzekeraar jij heb ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eén grote landelijke voormalig particuliere verzekeringsmaatschappij. Ik laat me hier verder niet over uit...
Geen goed idee, je kan nooit voorspellen of iemand iets overkomt.

Wat mij een beter idee lijkt is het niet gebruikte eigen risico tot €155,00 terug te betalen aan het einde van het jaar. Als je een hoger eigen risico kiest, krijg je immers al een lagere premie op de basisverzekering.

Dus als iemand in 1 jaar voor €35,00 aan nota's heeft ingediend, krijgt hij/zij €120,00 (€155,00-€35,00) terug.

Dat lijkt mij beter dan vooraf een korting geven, je kan beter iemand achteraf "belonen" als zij weinig gebruik hebben gemaakt van de verzekering.

Het voordeel van dit is dat iedereen aan het begin gelijk is, als iemand de verzekering gebruikt, wordt de nota vergoedt, als iemand de verzekring niet gebruikt, krijgen ze aan het eind van het jaar een klein deel van de betaalde premie terug.