persoonlijk vind ik dat....

pesoonlijk en ik is toch het zelfde? veel mensen gebruiken deze uitdrukking om hun mening weer te geven.
Maar taalkundig gezien is dit toch geen goede zin?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

Het is inderdaad dubbelop, taaltechnisch gezien. Je kunt 'persoonlijk' natuurlijk weglaten en zeggen 'ik vind dat'. Maar door persoonlijk ervoor te zetten, zwakt het de kracht van jouw vinden wat af. En komt het wat minder sterk/stevig/nadrukkelijk/dwingend over. Het klinkt wat vriendelijker in mijn oren, al gebruik je toch twee woorden die erg nadrukkelijk zijn... interessant.

Het wordt dagelijks gebruikt, maar ik ben geen taalkundige dus zou niet weten of het eigenlijk incorrect is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je hebt gelijk dat het enigszins dubbelop lijkt. Ik ben geen taalkundige dus kan niet zeggen welke regel hier zou gelden waardoor het wel of niet correct is.
Wel is het natuurlijk makkelijk te verklaren waarom mensen dit zo zeggen. Als je simpelweg zegt "ik vind dat" kan het dwingend klinken, alsof je andere meningen niet echt toelaat. "persoonlijk vind ik dat" klinkt veel meer als "ik vind dit wel maar hee, andere dingen zijn ook best".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heet toch een pleonasme?
Taalkundig misschien wel juist, maar inhoudelijk overbodig.
Meer een stopwoordje.
Mensen ergeren zich ook als iemand zegt: "Dit is lelijk", terwijl het overduidelijk is dat er bedoeld wordt "Ik vind dit lelijk". Als je 'Ik vind....' zegt, dan hoor je maar al te vaak: "Ja, dat is *jouw* mening!". Ja, nogal wiedes....
14 jaar geleden
Daar heb je gelijk in. Alleen is het woord "persoonlijk" denk ik om te benadrukken dat het een mening is van jezelf en geen feit. Volgens mij wordt dit vooral gebruikt als mensen iets negatiefs tegen iemand willen zeggen..

Verder zijn andere goede voorbeelden van zinnen die dubbelop zijn:

"Er zijn echter maar enkele..."
"Zo zijn er bijvoorbeeld..."

De zinnen klinken wel goed, maar er wordt in elke zin twee woorden gebruikt, waarvan er 1 geschrapt kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echter en maar kan ik inkomen, een van beide kan weg. Bij de tweede zin zie ik (persoonlijk) niet wat er geschrapt kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Bijvoorbeeld" voegt niets toe aan de zin: "Zo zijn er mensen die...".
Zo voegt "zo" niets toe aan: "Er zijn bijvoorbeeld mensen die..." Deze zin werd als voorbeeld gebruikt bij een cursus Essay-schrijven die ik volgde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je hebt gelijk, hij is wel vrij onopvallend, maar ik vat hem.
Persoonlijk is meer 'als persoon zijnde'. Je kunt ook zeggen 'hij/zij persoonlijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, je hebt gelijk.
Je kan dat hele persoonlijk weglaten.
Maar mensen gebruiken het toch om hun 'ik' gevoel nog wat extra nadruk te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet echt verkeerd nederlands, hooguit verkeerd gebruikt.

Iemand die met je praat namens een organisatie/instelling kan "persoonlijk vind ik.." gebruiken om te benadrukken dat hij of zij dat persoonlijk vind en dat het niet de mening van de organisatie is.

Bijv. "persoonlijk vind ik dat u een goed punt heeft, maar regels zijn regels"

Een zin die begint met "Persoonlijk vind ik dat ...." bevat meestal ook een "maar" alsof de "persoonlijk" een soort verontschuldiging is.